Wijziging Gemeentewet differentiatie parkeertarieven

Reactie

Naam GJ van't Voort
Plaats Rijnsburg
Datum 4 maart 2019

Vraag1

Hebt u vragen of opmerkingen? Op alle onderdelen van de wet en de toelichting kan worden gereageerd.
Dat er zo min mogelijk uitstoot van uitlaatgassen in de binnensteden wenselijk is begrijp ik. Maar dat dit d.m.v. differentiatie van parkeergelden moet gaan gebeuren lijkt mij een flinterdun plan. Ik denk dat dit weinig zoden aan de dijk gaat zetten voor het milieu. Het enige wat weer gaat gebeuren is dat de "gewone burger" weer meer moet gaan betalen voor het gebruik van zijn auto (melkkoe). De meeste EV auto's zijn lease auto's en worden gereden door zakenmensen. En op deze lease auto's zit al een heel erg groot bedrag aan subsidie. Bijvoorbeeld op een lease Tesla die voor 5 jaar geleaset is krijgt men van de overheid ruim 72.000 euro subsidie (dit is al een ongelofelijk bedrag belastinggeld). Deze mensen zouden nu ook nog gratis of voor weinig kunnen gaan parkeren. Dit gaat de "gewone burger" met de "gewone" benzine auto weer extra raken, want de gemeente heeft toch een X bedrag begroot om de begroting van dat jaar rond te krijgen. Dus het parkeertarief voor de "gewone burger" die geen EV kan betalen en aanschaffen, gaat flink omhoog. Terwijl de overheid bij hoog en laag beweert dat de "gewone burger" niet op kosten gedreven zal gaan worden bij de komende klimaattransitie. Nu dat gaat dus niet op, eerst de hogere energiebelasting en nu weer plannen om het parkeertarief voor de "gewone burger" omhoog te doen ten koste van het gratis parkeren voor de zakenman of rijke burger.
Ik denk dat een milieu zone instellen voor auto's ouder dan een bepaald bouwjaar verboden kan gaan worden. Dan kan de "gewone burger" nog afwegen om een relatief goedkope benzineauto aan te gaan schaffen. Maar daar zal overigens ook het merendeel van de "gewone burger" geen geld voor hebben en dan moeten er transferiums komen waar die mensen met oude auto's moeten kunnen parkeren en shuttlebusjes die deze mensen van en naar het centrum gaan brengen. Maar er is al weinig ruimte om deze parkeerplaatsen te kunnen realiseren want er moet huizen gebouwd worden op de lege plekken in de dorpen en steden, en met die transferiums jaag je de gemeentes ook weer op kosten. Het is een uiterst penibel vraagstuk waarop moeilijk een eerlijke sleutel is te vinden.
Nog meer Tesla-subsidie lijkt mij ook niet op veel begrip van de "gewone burger" te hoeven rekenen. Ik denk dat het zaak is en blijft dat vooral de "gewone burger" tevreden blijft om zodoende een groot draagvlak te creëren voor de klimaatplannen die er gaan komen.

Bijlage