Wijziging Gemeentewet differentiatie parkeertarieven

Reactie

Naam R. Rustema
Plaats Amsterdam
Datum 1 maart 2019

Vraag1

Hebt u vragen of opmerkingen? Op alle onderdelen van de wet en de toelichting kan worden gereageerd.
Dit wordt een veel effectiever beleidsinstrument dan de milieuzones. Op basis van het voertuig is goed uit te rekenen wat de bijdrage aan de luchtvervuiling in de stad is. Het kan een extra verkoopargument worden bij het aanschaffen van een auto dat je er goedkoop mee kan parkeren in de stad. Die schonere auto rijdt dan ondertussen wel mooi overal in het land schoner rond.

Een milieuzone is een bot instrument dat alleen op leeftijd auto's weert uit de stad. Nieuwe, zware, vervuilende auto's ontspringen de dans. Maar bij deze maatregel niet.

Ook is het goed voor de bewustwording van de auto-eigenaar dat de auto een vervuilende auto is. Sommige vieze auto's (Dacia Logan is een vieze schijnt) verschillen in aanschafprijs weinig met schonere auto's die evenveel brandstof verbruiken per kilometer. Er is nu geen prikkeling om dan toch te kiezen voor het schonere alternatief. Als de viezere auto altijd meer parkeergeld moet betalen is die prikkeling er wel.