Wijziging Regeling gaskwaliteit

Reactie

Naam Euromot (Dr. J Klimstra)
Plaats Frankfurt/Broeksterwâld
Datum 11 juli 2015

Vraag1

Wat vindt u van de wijzigingen in de regeling?
Beste Aurel,

Ik heb deze reactie namens Euromot ingevuld. Euromot is zeer betrokken geweest bij het CEN proces voor H-gas in Europa. Daarbij is gebleken dat de voorstellen van EASEE-gas met een brede Wobbe Index band niet ondersteund kunnen worden vanuit een oogpunt van veiligheid, rendement en emissies. Nederland loopt helemaal uit de pas met de huidige en voorgestelde regeling. In plaats van kwaliteitsgas te leveren maakt de regeling het mogelijk vrijwel alle beschikbare gassen zonder voorbehandeling te leveren aan de eindverbruiker. Binnen de EG wordt dit als onaanvaardbaar geacht

Jacob Klimstra namens Euromot

Vraag2

Welke andere wijzigingen in de regeling stelt u voor?
1. The proposed range in Wobbe Index of H-gas for end users is way too wide. Common practice in Europe is 3 MJ/m3 and no experience exists with the current gas using portfolio for proper operation (safe, efficient, clean) at a wider range. (Reference Euromot Bonn presentation)
2. The boundary conditions for the Wobbe Index should be at 15 C/15 C as adopted by CEN instead of the 25C/0 C as used by the Ministry. This is required to avoid confusion between suppliers, manufacturers and users.
3. For G-gas, it should be stated that the minimum value of the methane number should be 80. This is because the bulk of gas engines in The Netherlands has been optimised for a minimum Methane Number of 80.
4. The change rate in Wobbe Index should not be higher than 0.5% per minute. The EC also mentions that the change rate in WI should be limited (see attachment)
5. The maximum stepwise change in Wobbe Index should never exceed 0.5 MJ/m3 and the minimum time required to allow another step is 10 minutes.
6. A maximum sulphur content of 40 mg/m3 is way too high. The Ministry responsible for the environment is tightening the allowed emission levels so that highly active catalysts are required. Catalysts suffer badly from sulphur. In other countries, such as Germany, efforts are taken to reduce the sulphur content to below 10 mg/m3.
7. For H-gas, a minimum methane number of 70 should be included in the standard.

Bijlage