Wijziging Regeling geurhinder en veehouderij
Reactie
Naam
|
FG Bedrijfsontwikkeling bv (M.J.P. van Lieshout)
|
Plaats
|
Erp
|
Datum
|
15 april 2021
|
Vraag1
Hebt u vragen of opmerkingen? U kunt op de hele regeling en de toelichting reageren.
De wijziging ziet op het aanpassen van het rekenprogramma voor het bepalen van de geurbelasting. Op zich is het logisch dat bij nieuwe inzichten of gegevens dergelijke modellen aangepast worden. Echter, dan zou er wel overgangsrecht moeten zijn. Nu is er geen overgangsrecht voor type C-inrichtingen. Dit is onacceptabel gezien de grote verschillen in de berekende geurbelasting.
Voor een relatie is in 2020 een plan opgesteld voor het wijzigen van de varkenshouderij. In september is een aanmeldnotitie mer ingediend. na het besluit hierop, is op 31 december een aanvraag omgevingsvergunning ingediend. De geurbelasting op een op 1.200 m afstand gelegen woning bedraagt berekend met V-stacks 2010 2,0 OU. Dit is ook de norm voor de woning zodat de aanvraag op dit aspect vergunbaar is. Met het nieuwe V-stacks 2020 bedraagt de geurbelasting met exact dezelfde invoergegevens 2,6 OU, oftewel een stijging van 30%. Dit verschil is met aanpassingen niet meer te herstellen.
Door het ontbrekende overgangsrecht wordt de aanvraag nu geweigerd en kan het gehele plan, waar ook al veel kosten voor zijn gemaakt, geen doorgang vinden. Dit is onacceptabel, een nieuw verspreidingsmodel is prima, maar wel met fatsoenlijk overgangsrecht. Nu worden ondernemers de dupe van wijzigingen waar de gevolgen groot van kunnen zijn en waar zij niets aan kunnen doen. In dit geval kan het gehele plan door de grote stijging van de geurbelasting geen doorgang vinden. Het steekt dat dan voor type B-inrichtingen wel overgangsrecht opgenomen is, maar niet voor type C-inrichtingen. Dit zou wel het geval moeten zijn.