Wijziging Regeling rijonderricht motorrijtuigen 2009
Reactie
Naam
|
Rijschool John van den Kieboom (J.M.W. van den Kieboom)
|
Plaats
|
Steenbergen
|
Datum
|
6 november 2019
|
Vraag1
Heeft u opmerkingen of aanvullingen op het voorliggende wijzigingsvoorstel?
Het verplicht een echte rijbewijsleerling mee moeten nemen is een onrechtvaardige en onwerkbare beslissing. O.a. omdat er instructeurs zijn die geen lesgeven aan rijbewijsleerlingen. Daarnaast kunnen scholen voor de leerling waarmee je de PB wil doen het rooster omgooien, leerling kan ziek zijn enz. Dan moet je ook al voor een backup zorgen. Daarnaast is 95% van de instructeurs van mening dat de hele PB een groot toneelstuk is. De boven het hoofd hangende sanctie is helaas voor vele ervaren collega´s reden geweest of is reden een andere baan te zoeken. Zij voelen zich als kinderen behandeld. Zo verliezen we in onze beroepsgroep goede, ervaren collega´s. En dat terwijl ons vak een ervaringsvak is.
De `vernieuwde sanctie` wordt een veel te duur traject. Een instructeur moet eerst al 6 dagdelen theoretisch bijscholen maar dat is als deze zijn PB niet haalt sowieso weggegooid geld. Als de laatste PB onvoldoende is )en geloof me dat zijn veelal GEEN slechte instructeurs) volgt een peperduur traject. 2 dagen privéles. En dat met een instructeurssalaris van € 1.700,= netto per maand. En na dat peperdure traject moet toch weer een PB gedaan worden. 1 kans anders weer dat peperdure traject in. Geen enkele beroepsgroep kent zo'n ridicuul iets. De chirurg, de advocaat noch de piloot. Alleen de rijinstructeur. Volgens de Minister om de verkeersveiligheid te waarborgen. De invloed van de rijinstructeur op de verkeersveiligheid is nihil. Laatst weer in de krant dat in 30 % van de ongevallen alcohol in het spel is. Denkt u werkelijk dat wij daar geen aandacht aan besteden? De overheid schiet in controle en handhaving te kort. En daarvoor mogen de instructeurs bloeden.
Het meerijden met examens en TTT's heb ik tijdens mijn stage best gemist. Maar nu gaat u er een derde partij in betrekken. Namelijk de betalende rijschoolleerling. Dat zal voor de toch al kleine groep rijscholen die stageplaatsen aanbiedt wel eens de reden kunnen zijn daarmee te stoppen. U vergeet denk ik dat u hier te maken heeft met een commerciële branche. Daar is de klant koning.