Wijziging Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 vanwege invoering helmplicht snorfietsers
Reactie
Naam | Geen helmplicht AJM Smeets |
---|---|
Plaats | Beesel |
Datum | 20 maart 2020 |
Vraag1
Vraag 1. Aangezien snorfietsers de gelegenheid moeten hebben om een geschikte helm te kopen, wordt overwogen om een overgangsperiode vast te stellen. Denkt u dat zo’n overgangsperiode noodzakelijk is? Zo ja, wat vindt u een redelijke termijn?Vraag 2. Hebt u nog andere opmerkingen over de regeling en de nota van toelichting?
Ik ben een bezitter van 2 oldtimer Solexen. Mijn vrouw en ik maken hier 's zomers leuke tochten mee. Het is vooral leuk omdat je zonder helm kunt rijden. Ik vind dit ook verantwoord. De Solexen lopen keurig 25 km per uur. Ik ben van mening dat een elektrische fiets veel gevaarlijker is. Deze haalt ook een snelheid van 25 km per uur maar het zwaartepunt van jou zit op een fiets veel hoger, waardoor je een veel zwaardere val maakt als er iets gebeurt. Bij een Solex zit je heel laag en je valt eerder om dan dat je van hoogte op de weg valt.
Dit geldt overigens ook voor de snorscooters mits deze niet zijn opgevoerd. Ik zie in de weekenden en op zomerse dagen ook regelmatig oudere echtparen lekker met hun snorscooters toeren en genieten. Het probleem zit hem vooral bij de jongeren die deze scooters fors opvoeren. En inderdaad als je dan een ongeluk krijgt kan het goed mis gaan. Zij verzieken het plezier van de goeden onder ons. Maar dat is een kwestie van handhaving.
Ik vind het zo zonde dat diegenen die zich keurig aan de regels houden, nu gestraft worden. Sowieso vind ik dat, als de wetgeving wordt ingevoerd, er een uitzondering moet komen voor oldtimer Solexen. Deze gaan immers al niet harder dan 25 km per uur, hetzelfde als een elektrische fiets. Ook is het de doodsteek van de Solex verhuurbedrijven. Van die laatsten heb ik ook nog nooit een bericht gezien van ongelukken met verhuurde Solexen.