Wijziging Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 vanwege invoering helmplicht snorfietsers
Reactie
Naam | E. van den Burg |
---|---|
Plaats | Eindhoven |
Datum | 25 maart 2020 |
Vraag1
Vraag 1. Aangezien snorfietsers de gelegenheid moeten hebben om een geschikte helm te kopen, wordt overwogen om een overgangsperiode vast te stellen. Denkt u dat zo’n overgangsperiode noodzakelijk is? Zo ja, wat vindt u een redelijke termijn?Vraag 2. Hebt u nog andere opmerkingen over de regeling en de nota van toelichting?
Een helmplicht op alleen de snorscooter zorgt niet voor belangrijke daling in verkeersslachtoffers.
- Er word aangenomen dat de snorscooter-rijder over zal stappen naar een ander vervoersmiddel. Maar welke:
- Openbaar vervoer is niet voor iedereen een optie. Gelet op de werktijden van sommige snorscooter-rijders.
- Bromscooter is voor velen ook geen optie, omdat deze op de weg moet, tussen de auto's. Dit word als zeer onveilig ervaren. Zelfs met helm op.
- Elektrische fiets wil ook niet iedereen aan. Vaak hebben mensen met een snorscooter een beperking om te fietsen. Overigens, als iedere snorscooter-rijder
op een elektrische fiets stapt, hebben we weer dezelfde onveilige weggebruiker. Dit kan wel opgelost worden door een helmplicht op de elektrische fiets.
Overigens zijn de snorscooters die we in Nederland op de weg hebben, eigenlijk (motor)-scooters, met een snelheid van 70-100 km/h, die afgeremd zijn
naar 25 km/h. Dus een veel betere wegligging en remvermogen dan een elektrische fiets.
De snorscooter zou een vervuiler zijn voor het milieu. Maar dit gaat door een helmplicht niet veranderen.
De snorscooter moet in de toekomst aan strengere eisen voldoen. Dit houdt in dat de snorscooter straks alleen nog maar elektrisch gefabriceerd kan worden.
Dan is het milieuaspect al geregeld.
Conclusie zou zijn:
-geen helmplicht voor de snorscooter of
-wel een helmplicht, ook voor de elektrische fiets (die tenslotte ook 25 km/h gaat)