Wijziging Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 vanwege invoering helmplicht snorfietsers

Reactie

Naam T. P. Schuling
Plaats Den Haag
Datum 16 maart 2020

Vraag1

Vraag 1. Aangezien snorfietsers de gelegenheid moeten hebben om een geschikte helm te kopen, wordt overwogen om een overgangsperiode vast te stellen. Denkt u dat zo’n overgangsperiode noodzakelijk is? Zo ja, wat vindt u een redelijke termijn?
Vraag 2. Hebt u nog andere opmerkingen over de regeling en de nota van toelichting?
Ik ben tegen de helmplicht voor snor scooters (25km) omdat :
1: Nu is er een grote groei naar elektrische scooters in de stad en dat zal gaan stoppen.
2: Ik verwacht dat veel mensen weer de auto zullen instappen als alternatief.
3: Als de helmplicht echt uit veiligheid zou dienen, waarom de fietser (die ook gewoon 20/25km gaat) en de trapondersteunende fiets (25/35km) dan niet? Lijkt mij net zo gevaarlijk of mischien wel gevaarlijker.
4: Goed onderzoek naar de noodzaak en de gevolgen lijkt mij nodig.
5: Het is een populaire vervoerd middel in de steden door gebruikers gemak in combinatie van geen helm gebruik.
Dit onstziet dus de verkeersdrukte, parkeer problemen en openbaar vervoer. Vergeet ook niet de nieuwe projecten als een fylix, ook dit zal minder populair worden.

Nogmaals, ik ben dus GEEN voorstander voor de helmplicht en verwacht dat dit onderwerp goed bekeken en met feiten overwogen zal worden.