Wijziging Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 vanwege invoering helmplicht snorfietsers
Reactie
Naam | R.M.M. Smeets |
---|---|
Plaats | Veghel |
Datum | 14 februari 2020 |
Vraag1
Vraag 1. Aangezien snorfietsers de gelegenheid moeten hebben om een geschikte helm te kopen, wordt overwogen om een overgangsperiode vast te stellen. Denkt u dat zo’n overgangsperiode noodzakelijk is? Zo ja, wat vindt u een redelijke termijn?Vraag 2. Hebt u nog andere opmerkingen over de regeling en de nota van toelichting?
L.S,
Antwoord vraag 1: Een overgangsregeling lijkt mij zeer verstandig want de vraag naar geschikte hoofdbescherming zal stijgen en met buitengewone omstandigheden zoals de covid19 (corona) epidemie kan de uitlevering ernstig vertragen.
Persoonlijk zou ik de uitlevertermijn van de industrie Plus 1 kwartaal nemen en daarna 1 kwartaal waarschuwen.
Antwoord vraag 2: Op zich is het dragen van een racefietshelm aan te raden op ECHTE snorfietsen en elektrische fietsen.
Helaas maken de terugekeurd naar 25 km/u MOTORscooters masaal misbruik van de huidige snorfiets wetgeving.
Ingehaald worden met 80 km/u lijkt eerder de norm dan de 25 km/u die toegestaan is.
Zulke laagvliegende orgaandonoren op het fietspad maken het fietspad helaas onveilig.
ECHTE snorfietsen snorfietsen zoals de Spartamet en afgeleid van 45km/u bromfietsen zoals bijvoorbeeld de vespa ciao 25km/u zijn dan de klos mits een bromfiets helm gedragen moet worden
Deze oude snorfietsen zijn degelijk, zeer schoon en zuinig t.o.v Chinese 2 takt scooters.
De liefhebbers van deze ECHTE snorfietsen doen er alles aan om geen overlast op het fietspad te zijn en ook door moderne brandstoffen / smeermiddelen zijn er ook geen stinkende blauwe uitlaatgassen
Door natuurlijk verloop zal op den duur 99.9% van het gehele kleine 2 wieller voertuigpark elektrisch zijn.
Die resterende 0.1% blijft achter bij liefhebbers en de uitstoot is dan nihil.
Voor een gezond 2wieler verkeer op het fietspad en weg stel ik uit ervaring als automobilist en (snor)fietser het volgende voor.
- ELK voertuig dat een motor minimaal een verzekering zoals een scootmobiel (Elektrische fiets ouderen)
- Elektrische fietsen en snorfietsen (race)fietshelm
- Snor/Bromfietsen kenteken en APK KEURINGSPLICHT zoals in Duitsland en België !
- Brandstof/ Elektrische bijzondere voertuigen die aan het verkeer deelnemen zoals steps en STINT verzekering en/of kenteken Rijbewijs.
Zeker voor een bijzonder voertuig als de Stint zou een APK keuringsplicht kenteken en rijbewijs plicht omdat je MEERDERE personen vervoert wenselijk zijn.
Het alleen verzekeren zoals een elektrische step is al een grote verbetering als de bestuurder op zo een voertuig geen Rijbewijs heeft en zodoende te weinig van de verkeersregels afweet .