Wijziging Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 vanwege invoering helmplicht snorfietsers
Reactie
Naam | D Luursema |
---|---|
Plaats | Groningen |
Datum | 17 februari 2020 |
Vraag1
Vraag 1. Aangezien snorfietsers de gelegenheid moeten hebben om een geschikte helm te kopen, wordt overwogen om een overgangsperiode vast te stellen. Denkt u dat zo’n overgangsperiode noodzakelijk is? Zo ja, wat vindt u een redelijke termijn?Vraag 2. Hebt u nog andere opmerkingen over de regeling en de nota van toelichting?
Antwoord op vraag 1; Ja. Minimaal 6 tot 12 maanden voor personen die wensen hun snormobiel te verkopen of een (dure) helm dienen aan te schaffen.
Daarnaast wil ik graag opmerken dat deze helmplicht in mijn ogen absurd is. Ik heb zelf in totaal ruim twintig jaren een snorscooter- or brommer gehad. Ik houdt mij aan de wet, welke is vastgesteld op maximaal 25 km/h. Dit betekent dat ik zeer regelmatig wordt ingehaald door fietsen, over elektrische fietsen maar niet te spreken, want deze rijden allen (zonder helm) een stuk harder dan mijn snorscooter. Het aantal ongelukken per jaar is zeer gering op basis an het gigantische aantal snorscooters en -brommers in Nederland. Dit lijkt nergens te worden vermeld. Het blijkt in de meeste gevallen van deze ongelukken te gaan om opgevoerde varianten, welke dus harder rijden dan 25 km/h. Daar ligt de oplossing; handhaven tegen bestuurder an dergelijke modellen en ook het verbieden van dealers/fietsen-/brommerzaken van het opvoeren van alle (snor)brommers en (snor)scooters. De combinatie zal de ongelukken vermijden, want ik kan verzekeren dat maximaal 25 km/h langzamer als fietsen is en veilig. Ook zal een helmplicht zeker zorgen voor een grote hoeveel van de snorscooters en brommers die geen 25 km/h meer rijden, maar opgevoerd worden naar het toegestane 45 km/h, wat zeker zal leiden tot meer ongevallen en meer milieuverontreiniging.