Wijziging Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 vanwege invoering helmplicht snorfietsers
Reactie
Naam | HVA-Motoren (WME van Aarle) |
---|---|
Plaats | Heeswijk-Dinther |
Datum | 25 maart 2020 |
Vraag1
Vraag 1. Aangezien snorfietsers de gelegenheid moeten hebben om een geschikte helm te kopen, wordt overwogen om een overgangsperiode vast te stellen. Denkt u dat zo’n overgangsperiode noodzakelijk is? Zo ja, wat vindt u een redelijke termijn?Vraag 2. Hebt u nog andere opmerkingen over de regeling en de nota van toelichting?
Het invoeren van een helmplicht is geen goed idee. Overgroot deel van de snorfietsers zijn recreanten, die het leuk vinden om met mooi weer zich te verplaatsen op een snorfiets. Bij een helmplicht zullen ze dit niet meer willen en zullen zich dan meer met de auto gaan verplaatsen. Daarnaast zullen alle snorfietsers overstappen op een bromfiets bij helmplicht. Hierdoor zal er een overschot aan snorfietsen ontstaan, die of om gekeurd naar bromfiets worden of geen restwaarde meer hebben. Om keuren betekend naast onkosten voor de eigenaar ook een erg zware belasting voor RDW zijn. De snorfietsbranche zal door de helmplicht veel (snorfiets)klanten verliezen en mogelijk slechts een deel bromfietsklanten voor terug krijgen, wat ook een flink inkomstenverlies zal betekenen. Stop deze waanzin en handhaaf de max. snelheid op 25. Daarnaast zal door invoering van euro 5 en zeker euro 6 de snorfietsfabrikanten niet meer rendabel een snorfiets kunnen produceren, waardoor er automatisch geen nieuwe snorfietsen op de markt zullen komen met brandstofmotor. Waarom nu een wetswijziging als in de nabije toekomst er bijna geen nieuwe snorfietsen met brandstofmotor verkocht zal gaan worden! Overigens fietst de gemiddelde fietser ook 25 km, zeker op een elektrisch ondersteunende fiets.