Wijziging Spoorwegwet overwegveiligheid
Reactie
Naam
|
Anoniem
|
Plaats
|
Enkhuizen
|
Datum
|
4 augustus 2021
|
Vraag1
Hebt u vragen of opmerkingen? U kunt via deze website reageren op deze regeling en de toelichting.
Geachte heer, mevrouw,
Wij hebben in de gemeente Enkhuizen een NABO die allen gebruikt kan worden door wandelaars. Auto's of andere voertuigen kunnen er niet over/doorheen.
Aangezien ik lees dat voetgangers zelden betrokken zijn bij een ongeval op een NABO worden wij nu wel op kosten gejaagd om de NABO om te leggen.
Dit project NABO Enkhuizen is begroot op € 532.000,-
In het "OvV rapport overwegveiligheid - een risicovolle kruising van belangen" lees ik op blz. 34, bij de Drie uitgangspunten #3 dat,... maatregelen worden genomen daar waar de risico's het grootst zijn en de kosten proportioneel ten opzichte van de veiligheidswinst. Voor deze risicogestuurde aanpak worden de risicoprofielen van overwegen geactualiseerd.
Ik twijfel of de kosten voor dit project proportioneel zijn ten opzichte van de veiligheidswinst.
Zou er in de "Wijziging spoorwegwet overwegveiligheid" meer aandacht besteed kunnen worden aan dit soort NABO's waar alleen voetgangers over/doorheen kunnen lopen. Dit soort NABO's zijn in mijn ogen minder risicovol en kunnen eventueel worden voorzien van lichten en bellen om de wandelaars te waarschuwen voor een naderende trein. Dit is ook een minder dure oplossing. Dus opnemen in de spoorwegwet dat dit soort NABO's beveiligd mogen worden met lichten en bellen, wat dan dus voldoet!