Wet tot wijziging van de Wet medezeggenschap cliënten zorginstellingen
Reactie
Naam | Patiëntenraad Maasstad Ziekenhuis (drs. Msc Y.M. Koomen-Rensma) |
---|---|
Plaats | BARENDRECHT |
Datum | 12 november 2016 |
Vraag1
De regering vindt dat cliënten en cliëntenraden in de zorg beter gepositioneerd moeten worden om (1) de belangen van de cliënt te behartigen en (2) meer medezeggenschap te hebben over beslissingen die door de zorgaanbieder genomen worden. De zorgaanbieder moet de cliënt de ruimte geven om tegenwicht te bieden aan de belangen van andere betrokkenen in de zorginstelling. Door maatwerk kan de medezeggenschap worden afgestemd op de afhankelijkheid van de cliënt van de zorgaanbieder. Om dit te bereiken wil de regering de wet aanscherpen. In paragraaf 6 van het algemeen deel van de Memorie van Toelichting zijn de wijzigingen op hoofdlijn beschreven.>> Vindt u het wetvoorstel effectief om de gestelde doelen te bereiken? Indien niet, heeft u suggesties voor verbetering? En zo ja, welke?
Een bepaling die de zorgaanbieder verplicht om de cliëntenraad te stimuleren in het onderhouden van het contact met de achterban lijkt ons een goede aanvulling. De taak om de achterban te vertegenwoordigen is zeer belangrijk en iedere hulp is welkom. Hoe meer de achterban vertegenwoordigd wordt hoe beter.
Tijdig advies of instemming vragen is inderdaad een punt waar cliëntenraden af en toe tegenaan lopen. Uitstekend om dat op te nemen als bepaling maar wij missen een sanctie of een manier om dit af te dwingen.
Wij juichen het toezicht van de IGZ toe maar zien dit in de praktijk als een loze belofte als dit een zodanig beslag op de capaciteit van IGZ legt dat zij dit niet kunnen waarborgen.
Vraag3
In het wetsontwerp wordt op diverse plaatsen ruimte voor maatwerk in het organiseren van medezeggenschap geboden. Daardoor is het mogelijk dat cliëntenraden en zorgaanbieders eigen afspraken maken. Deze kunnen afwijken van de algemene regeling in de wet. Bijvoorbeeld wanneer directe participatie van cliënten meer op de voorgrond komt te staan. Het wetsontwerp biedt hiertoe de ruimte. Het horen van de stem van de cliënt kan immers op veel verschillende manieren gebeuren.>> Vindt u dat dit wetsontwerp voldoende ruimte biedt aan zorgaanbieders en cliëntenraden voor maatwerk?
De mogelijkheid om af te wijken van de algemene regeling voor inspraak lijkt ons flexibel maar zijn er voldoende waarborgen dat zorgaanbieders deze optie niet gaan gebruiken om aan clientenraden voorbij te gaan.