Besluit tot wijziging diverse reglementen ivm het kentekenen van landbouw- en bosbouwtrekkers
Reactie
Naam | Dhr. F. Bron |
---|---|
Plaats | Ede |
Datum | 27 februari 2016 |
Vraag1
Wat vindt u van het ontwerpbesluit tot wijziging van het Kentekenreglement, het Reglement rijbewijzen en hetReglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 in verband met het
kentekenen van landbouw- en bosbouwtrekkers en mobiele machines?
Met betrekking tot het (deels) verhogen van de maximumsnelheid van landbouwverkeer van 25 naar 40 km/u het volgende: in de praktijk rijden nu al grote landbouwvoertuigen met vaak nog grotere aanhangers inclusief scherpe uitsteeksels over smalle buitenwegen. Langs deze wegen zijn vaak geen vrijliggende fiets- of voetpaden terwijl uitwijkmogelijkheden ontbreken (hekken, slootjes). Als de snelheid van landbouwvoertuigen structureel hoger komt te liggen dan die van fietsers levert dat veel gevaarlijke situaties op. Zelfs als de lokale wegbeheerder de maximumsnelheid handhaaft op 25 km/u zal de perceptie toch '40' blijven, met name omdat handhaving waarschijnlijk niet aan de orde is. Ik ben dus geen voorstander van het verhogen van de maximumsnelheid voor deze categorie verkeersdeelnemers omdat dit ten koste gaat van de veiligheid van zwakker verkeersdeelnemers.