Besluit tot wijziging diverse reglementen ivm het kentekenen van landbouw- en bosbouwtrekkers

Reactie

Naam dr M Wijkstra
Plaats Wormer
Datum 24 februari 2016

Vraag1

Wat vindt u van het ontwerpbesluit tot wijziging van het Kentekenreglement, het Reglement rijbewijzen en het
Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 in verband met het
kentekenen van landbouw- en bosbouwtrekkers en mobiele machines?
Het kentekenen en de daaruit voortvloeiende eisen/restricties vind ik een goede zaak.
De verhoging van de maximumsnelheid tot 40km/h zou m.i. beperkt moeten worden tot wegen waar geen menging met langzaam verkeer c.q. kwetsbare verkeersdeelnemers (fietsers, voetgangers) is. Dus alleen daar waar gescheiden fietspaden zijn. In het bijzonder zou op parallelwegen aan 80/100km-wegen de snelheid 25km/h moeten zijn .

Door 25 als standard te hanteren en 40 als uitzondering, wordt de bebording ook eenvoudiger en zijn er minder extra/nieuwe verkeersborden nodig. (Alleen 40 aangeven daar waar toegestaan, bij absentee van een bord is dan 25 toegestaan - zowel binnen als buiten de kom).