Besluit tot wijziging diverse reglementen ivm het kentekenen van landbouw- en bosbouwtrekkers
Reactie
Naam | EVO (F Hoozemans) |
---|---|
Plaats | Zoetermeer |
Datum | 18 februari 2016 |
Vraag1
Wat vindt u van het ontwerpbesluit tot wijziging van het Kentekenreglement, het Reglement rijbewijzen en hetReglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 in verband met het
kentekenen van landbouw- en bosbouwtrekkers en mobiele machines?
Geachte,
EVO is uitvoerig betrokken geweest bij het tot stand komen van deze wetgeving. EVO benadrukt dat men name bij de groep mobiele machines er veel bedrijfshulpmiddelen de dupe worden van deze wetgeving. Deze voertuigen moeten door incidenteel gebruik op de openbare weg toch een kenteken voeren.
EVO is tevreden dat in dit wetsvoorstel deels deze opmerking is meegenomen. De uitzonderingen voor wegenbouwmachines, kleine heftruck en hoogwerker is in de ogen van EVO zinvol.
EVO verzoekt het Ministerie hier nog een categorie aan toe voegen, de meeneenheftruck. Het kentekenen van dit bedrijfsmiddel zorgt voor onduidelijkheid onderweg, er zitten dan twee kentekens achterop de voertuigcombinatie. Doel van deze wetgeving is om de verkeersveiligheid te verhogen. Het kentekenen van de meeneemheftruck draagt in de ogen van EVO niet bij aan deze doelstelling. Dit bedrijfsmiddel komt niet als zelfstandig hulpmiddel op de openbare weg, anders dan voor het laden en lossen van het voertuig waar het aan verbonden is. EVO is daarom van mening dat ook deze voertuigcategorie uitgezonderd moet worden.
Met vriendelijke groet,
Fred Hoozemans
EVO