Besluit tot wijziging diverse reglementen ivm het kentekenen van landbouw- en bosbouwtrekkers

Reactie

Naam Fietsersbond, Afdeling Groningen (A Groenewolt)
Plaats Groningen
Datum 14 maart 2016

Vraag1

Wat vindt u van het ontwerpbesluit tot wijziging van het Kentekenreglement, het Reglement rijbewijzen en het
Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 in verband met het
kentekenen van landbouw- en bosbouwtrekkers en mobiele machines?
Afdeling Groningen van de Fietsersbond vindt het verhogen van de snelheid van landbouwvoertuigen tot 40 km per uur alleen aanvaardbaar als het gaat om wegen waar het fietsverkeer fysiek gescheiden is van het andere verkeer. Het ontwerpbesluit is geen goede vertaling van de motie die aanleiding is geweest voor deze verandering van deze verkeersregeling. Wij verwachten dat het effect van dit besluit de veiligheid van fietsers op de vele smalle landbouwwegen in de provincie aanzienlijk vermindert.

Het is een verslechtering voor de vele fietsende schoolkinderen. Dat wordt alleen maar erger in de krimpgebieden. Daar is het juist belangrijk dat de mogelijkheden om goed te kunnen fietsen groter worden.

Ook voor de fietsende recreant is het een slechte zaak. De aantrekkelijkheid van het prachtige open Groningse landbouwgebied zal verminderen door deze maatregel.

Deze maatregel legt ook een negatieve psychologische druk op de bestuurders van landbouwvoertuigen die liever WEL rustig aan zouden willen rijden. Een snelheidsnorm nodigt vanzelf uit om die snelheid ook te gaan rijden, anders ben je eigenlijk een softy, en moet je je ongemerkt bijna verontschuldigen als je langzamer rijdt. Dat moet je niet uitlokken met zo'n maatregel.

Hoe kan het dat het rijk zich enerzijds bekommert om de veiligheid van de fietsers, en aan de andere kant een voor de hand liggende verslechtering invoert? Wordt dat pas weer teruggedraaid als de eerste slachtoffers zijn gevallen, of als we hebben ervaren hoe vervelend het fietsen wordt op de landwegen?

Zie ook de aangehechte bijlage: reactie van de Landelijke Fietsersbond.

Bijlage