Besluit tot wijziging diverse reglementen ivm het kentekenen van landbouw- en bosbouwtrekkers
Reactie
Naam | Fietsersbond (CJT Mourits) |
---|---|
Plaats | Utrecht |
Datum | 14 maart 2016 |
Vraag1
Wat vindt u van het ontwerpbesluit tot wijziging van het Kentekenreglement, het Reglement rijbewijzen en hetReglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 in verband met het
kentekenen van landbouw- en bosbouwtrekkers en mobiele machines?
Als Fietsersbond zijn wij wel blij met het invoeren van het kenteken voor landbouwverkeer, maar zeker niet blij met de snelheidsverhoging naar 40 km / hr. Wat ons betreft is dit een oneigenlijke uitwerking en interpretatie van de aangenomen motie van de Rouwe (2013): verzoek tot snelheidsverhoging LVT tot 40 km/u op gebiedsontsluitingswegen en rondwegen zonder fietsers. Met deze motie kunnen wij goed leven, omdat het een scheiding van langzaam en gemotoriseerd verkeer langs de provinciale wegen mogelijk maakt. Wij kunnen ook leven met de toevoeging van Cumela, dat dit ook wegen betreft binnen de bebouwde kom, waar sprake is van gescheiden fietsvoorzieningen.
In dit wetsvoorstel is echter sprake van een verhoging naar 40 km/u op alle wegen buiten de bebouwde kom. Dus ook die met fietsers op het wegvak. De wegbeheerders kunnen hier per situatie van afwijken. Meer dan 80% van het wegennet betreft erftoegangswegen met gemengd verkeer, waar met deze uitwerking LVT's dus ook 40 km/u mogen gaan rijden.