Besluit tot wijziging diverse reglementen ivm het kentekenen van landbouw- en bosbouwtrekkers
Reactie
Naam | Fietsersbond afd Rotterdam + Regio (J W Laverman) |
---|---|
Plaats | Barendrecht |
Datum | 14 maart 2016 |
Vraag1
Wat vindt u van het ontwerpbesluit tot wijziging van het Kentekenreglement, het Reglement rijbewijzen en hetReglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 in verband met het
kentekenen van landbouw- en bosbouwtrekkers en mobiele machines?
In het ontwerpbesluit zit een snelheidsverhoging voor landbouwvoertuigen (LVT's) van 25 naar 40 km/u. Zoals de naam zegt horen LVT's op het land en niet op de openbare weg. Op de openbare weg zijn zij te gast en daar hoort geen hogere snelheid bij dan 25 km/u op plaatsen waar ze de weg delen met fietsers en dat is bijna overal. Waar nu de werkelijke snelheden zo rond de 40 km/u liggen zal de hogere toegestane snelheid met zekerheid leiden tot snelheden di ruim boven 40 km/u liggen Levensgevaarlijk in de menging met fietsers. Daarnaast is in de oorsprong van deze wijziging, de motie De Rouwe, aangegeven dat die 40 km/u ALLEEN toegestaan zou zijn waar gescheiden fietsvoorzieningen aanwezig zijn. In deze wijziging geldt die 40 km/u voor ALLE wegen buiten de bebouwde kom.
Met de kentekenverplichting voor LVT's zijn wij het volledig eens.
JW Laverman
Fietsersbond afd Rotterdam+Regio