Vernieuwing BBV ter bevordering van de interne sturing
Reactie
Naam
|
gemeente Zoetermeer (T.H.M. Straathof)
|
Plaats
|
Zoetermeer
|
Datum
|
5 oktober 2015
|
Vraag1
Iedereen wordt uitgenodigd om te reageren op het ontwerpbesluit.
Aanpassing art. 40 en 49: is er bewust voor gekozen om alleen de specifieke overheidsuitkeringen (art. 40a en art. 49b) uit te splitsen naar sectoren en niet de overige onderdelen van de overlopende activa en passiva? Voor het CBS moet dat uitsplitsen naar sectoren in de balans op basis van het Iv3-informatievoorschrift 2015 voor de gehele overlopende activa en passiva.
Ik mis de aanpassing van art. 52, lid 1a, voor de balanstoelichting van de strategische gronden (zie BBV rapport voornemen herziening BBV grex blz. 18).
Art. 66, lid 1a en art. 71, lid 2: is er bewust voor gekozen dat de geraamde baten en lasten per taakveld ook naar economische categorieën moeten worden opgesteld en naar het CBS moeten worden gezonden? Dit is onder het huidige BBV niet nodig en het CBS geeft in de aanschrijfbrief Iv3 aan dat voor de begroting niet is vereist (alleen indien mogelijk).
Art. 71, lid 2 en 3: hierin wordt voorgeschreven dat het college van B&W de Iv3 niet alleen naar het CBS moeten zenden maar ook aan GS. Dat laatste is volgens mij overbodig omdat deze informatie ogv art. 66, lid 5, als bijlage bij de begroting/jaarverslag moet worden gevoegd en de begroting/jaarstukken obv de gemeentewet naar GS moeten worden gezonden (en de jaarstukken bovendien ook nog via sisa/CBS naar de provincie gaan).