Vernieuwing BBV ter bevordering van de interne sturing
Reactie
Naam
|
persoonlijke titel (G. van Strien)
|
Plaats
|
Dordrecht
|
Datum
|
8 oktober 2015
|
Vraag1
Iedereen wordt uitgenodigd om te reageren op het ontwerpbesluit.
Overhead:
Als het doel is om inzicht en transparantie te krijgen, is het toch veel gemakkelijker de paragraaf bedrijfsvoering met cijfers uit te breiden ipv stoppen met verdeling plus extracomptabele correcties? Het overzicht per taakveld geeft toch ook een raar beeld als je niet alle loon-, huisvesting en rentekosten meeneemt?
Als het doel met name uniformiteit is, dan kunnen we toch beter dezelfde (CBS) methode hanteren, dan zijn correcties niet meer nodig? Sowieso wordt het niet écht eenvoudig omdat een kostenverdeling van de directe loon- en rentekosten nodig blijft.
Wat betreft de uitzondering voor grote projecten lijkt een duidelijk kader gewenst, anders ontstaat het gevaar van opportunisme. Het criterium dat er anders een tekort op de begroting ontstaan, is erg ruim, het heeft altijd gevolgen voor de begroting. Eigenlijk is het toch een contradictie, grote algemene overheadkosten in een project?
Activeren investeringen met maatschappelijk nut:
Hoe gaan we om met maatschappelijke activa binnen een grex? Als we die ook moeten afschrijven wordt het wel heel ingewikkeld en krijgen we forse verschuivingen. Als we ze niet meenemen, heeft deze verandering maar erg weinig nut en weegt m.i. nauwelijks op tegen de nadelen.
Overigens is niet duidelijk of de ingangsdatum nu 1 jan 2017 of ná 2017 is en wat dan bepalend is, de start van het werk of de oplevering.