Wijzigingen in de examinering in het vo en mbo vanwege de referentieniveaus en vanwege de beroepsgerichte kwalificatiestructuur in het mbo

Reactie

Naam Hogeschool Rotterdam (Marcel Mooijman)
Plaats Rotterdam
Datum 28 juni 2011

Vraag1

Hoe oordeelt u over de uitvoerbaarheid van deze regeling?

Vriendelijk verzoek of u wilt aangeven wat uw achtergrond is. Werkt u bij bijvoorbeeld bij een instelling, welke? Of bent u een leerling of ouder?
Ik het onvoorstelbaar en volstrekt onwenselijk dat voor burgerschapscompetenties straks in het MBO geen examenverplichting meer zou zijn. Belangrijkste argumenten:
1) Er is geen goede reden waarom uberhaupt vakken worden aangeboden met een vrijblijvend karakter. De huidige voorstellen lijken dat vrijblijvende karakter sterk te stimuleren. Schoolbesturen zullen aan de haal gaan met vakken waarvoor dat geldt, met als gevolg minder lesuren, minder inhouden, geen serieuze invulling.
2) Naast examenverplichtingen op taalgebied, vakmanschap en exacte vakken, dienen ook sociaal-culturele vakken een vaste (en daarmee te examineren) plaats in het curriculum van het MBO te krijgen. Niet alleen om verschraling te voorkomen, maar juist om van MBO-er 'in de samenleving staande' werknemers te kunnen maken: in het belang van de economie.