Wijzigingen in de examinering in het vo en mbo vanwege de referentieniveaus en vanwege de beroepsgerichte kwalificatiestructuur in het mbo
Reactie
Naam | hogeschool van amsterdam (drs k van der hoek) |
---|---|
Plaats | amsterdam |
Datum | 7 juli 2011 |
Vraag1
Hoe oordeelt u over de uitvoerbaarheid van deze regeling?Vriendelijk verzoek of u wilt aangeven wat uw achtergrond is. Werkt u bij bijvoorbeeld bij een instelling, welke? Of bent u een leerling of ouder?
ik ben docent op de lerarenoplediing voor dcoent maatschappijleer.
Ik maak me erg veel zorgen over het feit dat de maatschappijleerachtergrond die leerlingen helpt iets van de maatschappij te snappen (te duiden) verdwijnt uit het mbo. Deze studenten moeten kennelijk vooral actief worden en 'iets' doen maar of ze iets snappen van wat ze aan het doen zijn is niet relevant. terwijl maatschappijleer de kennis en inzichten biedt om de maatschappelijke problematiek te analyseren en in perspectief te plaatsen, voordat ze een mening hebben of ergens aan meedoen is niet meer rlevant; dat is een gevaarlijk uitkleden van de democratie. Burgers die wel van alles doen, maar niet meer weten wat dat voorstelt. En vooral ook; daar niets meer van hoevent e snappen : als ze maar meehobbelen.
De uitvoerbaarheid voor het mbo is dan ook rampzalig: als er maar iets wordt afgetekend (ik stem op partij x om mijn vader te pesten) dat er iets gedaan is, is het goed. Laat staan dat er nog verschil in niveau (niveau 1 t/m 4) gevraagd wordt.
Zowel de docenten hoeven geen bepaalde kennis, vaardigheden en houdingen 9die van de sociale wetenschap) te hebben als ook de studneten hoeven dat niet te hebben. Je kunt dan ook voorspellen dat school, studenten en ouders het een overbodig vak gaan vinden. omdat je het eerst zo hebt uitgekleed.