Wijziging van de Participatiewet en enkele andere wetten in verband met het verbeteren van de regeling voor loonkostensubsidie en enkele andere wijzigingen
Reactie
Naam
|
nvt (dhr. M.S.W. Snijders)
|
Plaats
|
Leiden
|
Datum
|
14 april 2022
|
Vraag1
U kunt reageren op de wetswijziging en de toelichting.
Ik vind de voorgestelde aanpassing matige wetgeving, de Pwet wordt ineens weer een stukje gecompliceerder. Ik zal trachten heel beknopt te blijven:
1. Inderdaad, de ouders 27+ met inwonenden tot 27-jaar heeft geen kostendelersnorm meer.
2. Maar dit betekent niet dat zij een hogere bijstand krijgen! Immers zij "delen de (woon)kosten" en hebben een financieel voordeel van de inwonenden. Dus de gemeenten gaan bij de ouders of toepassen artikel 18 lid 1 (afstemmen bijstand) of artikel 27 (afstemmen ivm woonsituatie) of artikel 32 lid 1 (inkomsten uit kostganger/onderhuur) Participatiewet. Daar ik geleerd heb dat een commerciële relatie niet aanwezig kan zijn bij ouders/kind (artikel 32 lid 1) en artikel 18 lid 1 meer lijkt bedoeld te zijn voor individualisering denk ik dat de gemeenten massaal artikel 27 gaan toepassen via een nieuwe Verordening.
3. Want let op, bij artikel 19a wordt de leeftijd verhoogd naar "vanaf 27-jaar". Maar bij artikel 22a (kostendelersnormering via formule) blijft de leeftijd "vanaf 21-jaar".
3. De totale Participatiewet wordt een stuk gecompliceerder. Immers hoe past een gemeente een korting toe bij ouders van 1- of meerdere inwonende kinderen < 27-jaar (dan meerdere kortingen, gaan we stapelen?). En de kinderen < 27-jaar hebben dan ook voordeel onderling, dus korten? En wat als het oudste kind 27 jaar wordt? Dan wel Kostendelersnorm bij ouders + overblijvende korting(en) jongste kind(eren) < 27 jaar. En wat als het echtpaar 26- en 52-jaar is, hoe ziet dan de uitkering eruit? En wat als 3 boers/zusters/neven/nichten < 27 jaar in een woning wonen, hoe ziet individueel hun uitkering eruit? Welk voordeel hebben zij onderling van elkaar cq welke korting past de gemeente toe op grond van wat? En wat als de oudste 27-jaar wordt? Dan houdt hij zijn (gekorte) norm maar krijgen de overgeblevenen < 27-jaar alsnog een kostendelersnorm? Met extra korting?
Bovenstaande is slechts een inkijkje in de komende complexiteit, mijn ervaring is dat de werkelijkheid nog complexer is dan op papier verwoord. Waarbij ik als medewerker bij een provider nu alvast begin te zweten over ICT ondersteuning aan de gemeenten vanaf 01-01-2023.
De wetgever moet m.i. niet 2 wetten (WWB met haar toeslagen/kortingen en Pwet met haar kostendelersmethodiek) gaan mengen, dat gaat niet goed en zal in meerdere situaties leiden tot onrecht of niet uit te leggen verschillen.