Wetsvoorstel tot wijziging omgevingswaarde stikstofdepositie 2030 en vergunningplicht o.a. intern salderen

Reactie

Naam Mts.Bruggink (Wim Bruggink)
Plaats Dwingeloo
Datum 20 maart 2023

Vraag1

U kunt tot en met 23 maart 2023 via deze website reageren op alle onderdelen van de wettekst en de memorie van toelichting.

Ook kunt u reageren op bijgevoegde notitie over de ijkmomenten. Zoals hiervoor vermeld wordt op de ijkmomenten in 2025 en 2028 conform Remkes bezien of er dwingende inhoudelijke redenen zijn om ‘iets meer tijd te nemen’ voor het halen van die aangescherpte omgevingswaarde. Zo ja, dan kan de termijn waarop moet zijn voldaan aan die omgevingswaarde worden verlengd. Bijgevoegde notitie bespreekt twee varianten om zo’n verlenging te regelen: met een wetswijziging (variant 1) of bij algemene maatregel van bestuur (amvb) (variant 2).
Er is geen enkel voordeel aan te wijzen om het stikstofmoment naar voren te halen of te versnellen. Daar het stikstof beleid is gebaseerd op dubieuze modellen die meer dan 100 % kunnen afwijken is des te meer een reden om het niet nog meer in wettelijke bepalingen vast te leggen.
Intern salderen vergunning plichtig maken zal leiden tot extreme kostprijs verhogingen als de ondernemer de inrichting wil veranderen binnen zijn vergunde stikstofruimte.
Zeker als de ondernemer allerlei rapporten moet bijsluiten van dubieuze NGO's en TBO's. die hun data maar wat graag gebruiken om hun veehouder buurman die ze zien als concurrent weg te pesten.
Bestand gebruik is vergund door de habitat richtlijn en is niet bedoeld om daar nog een vergunningplicht over heen te leggen.
Voordelen voor het bevoegd gezag is een kul argument daar Aerius 100 % onbetrouwbaar en manipuleerbaar is gebleken .