Wetsvoorstel tot wijziging omgevingswaarde stikstofdepositie 2030 en vergunningplicht o.a. intern salderen

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Beemster
Datum 8 maart 2023

Vraag1

U kunt tot en met 23 maart 2023 via deze website reageren op alle onderdelen van de wettekst en de memorie van toelichting.

Ook kunt u reageren op bijgevoegde notitie over de ijkmomenten. Zoals hiervoor vermeld wordt op de ijkmomenten in 2025 en 2028 conform Remkes bezien of er dwingende inhoudelijke redenen zijn om ‘iets meer tijd te nemen’ voor het halen van die aangescherpte omgevingswaarde. Zo ja, dan kan de termijn waarop moet zijn voldaan aan die omgevingswaarde worden verlengd. Bijgevoegde notitie bespreekt twee varianten om zo’n verlenging te regelen: met een wetswijziging (variant 1) of bij algemene maatregel van bestuur (amvb) (variant 2).
Met deze wet laat het kabinet doelbewust de stikstof problematiek escaleren. De gestelde doelen in 2035 zijn onhaalbaar. De huidige in de wet gestelde KDW waardes, zijn zo laag en gelden dat zelfs indien hele sectoren verdwijnen, deze KDW's nog niet gehaald worden. Wim de Vries: 'zelfs al worden de vele provincies leeg gehaald van alle wegen, mensen en bedrijvigheid, dan nog halen de we KDW's in tientallen jaren niet'. Het gedwongen versnellen van doelen die niet haalbaar draagt niet aan oplossingen. Wel wilt u boeren versneld dwingen te stoppen. Vast staat dat de berekeningen voor individuele bedrijven zoals PAS melders en Piekbelasters, obb Aerius emissie en depositie niet aangetoond kunnen worden en dan ook nooit kunnen leiden tot handhaving/onteigening. Zie ook aangenomen motie Omzigt waarin Aerius als ongeschikt model wordt aangemerkt. Er zijn geen metingen van emmissie, geen bewijs van depositie, het RIWM bevestigt dat buiten de 500 m geen aantoonbare emissie is, er is buitenlandse invloed van stikstof die niet wordt meegerekend, er is geen drempelwaarde zodat minimale N leidt tot onevenredige gevolgen: niet bouwen, niet verduurzamen, omvangrijke kosten, ongebreidelde uitkoop door kapitaalkrachtige partijen die vrij spel krijgen. In naam van de natuur, maar in feite in naam van enkelvoudig bedachte en toegepaste KDW's en zonder dat er zicht is op de staat van de natuur. Beoordeling van de natuur kan op honderden indicatoren maar dit kabinet kiest voor uitsluitend KDW en dan staat vast dat dit nooit goed zal komen. Door deze verscherping maakt het kabinet een onverantwoordelijke en potentieel voor de hele economie gevaarlijke keuze. Nederland staat op slot en kan niet bouwen, niet verduurzamen, geen perspectieven ontwikkelen, er is geen ondernemersvrijheid meer, het grote geld regeert. U heeft de PAS ellende veroorzaakt door vernietiging van regelgeving en faalt al 4 jaar om de gevolgen ongedaan te maken. Met dit wetsvoorstel zet u alles nog meer op scherp. Dat u de PAS melders aan het lot overlaat en zelfs toelaat dat individuele PAS melders met dwangsommen worden bedreigt is een schande voor dit land en een schande voor dit kabinet. U bent hiervoor aansprakelijk, niet alleen financieel maar ook moreel. Dit voorstel is een mes in de rug van de landbouw die aan aan tafel zit voor landbouw akkoord.