Wetsvoorstel tot wijziging omgevingswaarde stikstofdepositie 2030 en vergunningplicht o.a. intern salderen
Reactie
Naam | Anoniem |
---|---|
Plaats | Lunteren |
Datum | 22 maart 2023 |
Vraag1
U kunt tot en met 23 maart 2023 via deze website reageren op alle onderdelen van de wettekst en de memorie van toelichting.Ook kunt u reageren op bijgevoegde notitie over de ijkmomenten. Zoals hiervoor vermeld wordt op de ijkmomenten in 2025 en 2028 conform Remkes bezien of er dwingende inhoudelijke redenen zijn om ‘iets meer tijd te nemen’ voor het halen van die aangescherpte omgevingswaarde. Zo ja, dan kan de termijn waarop moet zijn voldaan aan die omgevingswaarde worden verlengd. Bijgevoegde notitie bespreekt twee varianten om zo’n verlenging te regelen: met een wetswijziging (variant 1) of bij algemene maatregel van bestuur (amvb) (variant 2).
Er zijn tal van uitgangspunten in een Aerius-berekening, bijvoorbeeld tot op de diameter in centimeters van een ventilator. Dit betekent dat als er maar één variabele niet klopt met de werkelijkheid of nadien aangepast wordt, er een geheel nieuwe vergunning aangevraagd moet worden. En de buurman die zo graag bezwaar wil maken hiermee een gemakkelijk doelwit krijgt. Voorbeelden: vervangen van een ventilator met een iets andere capaciteit waardoor het gemiddelde emissiepunt een paar meter verschuift, verandering van het aantal vrachtbewegingen op het bedrijf vanwege een iets andere bedrijfsvoering / planning etc. Voor ieder wissewasje zou je dan een nieuwe vergunning moeten aanvragen. Als je de zin van de nieuwe wet letterlijk zou volgen, dan mag ieder bedrijf minstens ieder jaar wel een nieuwe NB-wetvergunning aanvragen. En die buurman die bezwaar maakt, heeft altijd succes, omdat er van al die variabele altijd wel eentje bij zit die niet klopt. Zo kom je geen steek verder met je bedrijf.
Daarnaast werken we toe qua uitstootmogelijkheden van middel- naar doelvoorschriften. Stel dat wij in 2023 voor onze kippenstal bij wijziging van een activiteit een nieuwe NB-wetvergunning aanvragen, dan raken we als het wetsvoorstel doorgaat onze latente ruimte kwijt. Maar als we vervolgens in 2025 met realtime meten een hogere uitstoot krijgen dan het vergunde RAV-systeem, dan hebben we geen reserves meer om dit verschil met intern salderen op te vangen. Daarnaast vertonen stal-emissies een zeer grillig verloop. Omdat het weer (temperatuur, luchtvochtigheid, windrichting, windsnelheid) ook grote invloed hierop heeft, kan het maar zo zijn dat in het ene jaar de uitstoot van dezelfde stal veel hoger is dan in het andere jaar. Dan hebben we de latente ruimte ook keihard nodig. Ook is het zo dat de rekenregels van Aerius regelmatig wijzigen. Tot voor kort mocht je bijvoorbeeld bij verschillende emissiepunten rekenen met het geometrische middelpunt, maar dat is nu veranderd naar een gewogen gemiddelde. Dat resulteert zonder dat er in de stal iets is aangepast al in een emissiepunt meters verderop. Met Aerius is een meter in de buurt van Natura-2000-gebieden al een forse toe- of afname van depositie. De stalemissie is bij een nieuwe aanvraag door aangepaste regels vrijwel altijd anders dan de voorgaande vergunning. Dus intern salderen moet zonder vergunningsplicht blijven, ook als er een kleine toename is (nader af te spreken, bijvoorbeeld 0,10 mol).