Wetsvoorstel tot wijziging omgevingswaarde stikstofdepositie 2030 en vergunningplicht o.a. intern salderen

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Nijmegen
Datum 21 maart 2023

Vraag1

U kunt tot en met 23 maart 2023 via deze website reageren op alle onderdelen van de wettekst en de memorie van toelichting.

Ook kunt u reageren op bijgevoegde notitie over de ijkmomenten. Zoals hiervoor vermeld wordt op de ijkmomenten in 2025 en 2028 conform Remkes bezien of er dwingende inhoudelijke redenen zijn om ‘iets meer tijd te nemen’ voor het halen van die aangescherpte omgevingswaarde. Zo ja, dan kan de termijn waarop moet zijn voldaan aan die omgevingswaarde worden verlengd. Bijgevoegde notitie bespreekt twee varianten om zo’n verlenging te regelen: met een wetswijziging (variant 1) of bij algemene maatregel van bestuur (amvb) (variant 2).
Uit berichten in de pers lijkt op te maken dat de winst van BBB in de verkiezingen er mogelijk voor gaat zorgen dat het stikstofbeleid op de helling gaat. Als dit inderdaad gaat gebeuren dan zal dit er toe gaan leiden dat dit voor Nederland een stikstofvastloper zal gaan opleveren met enorme schade voor de economie die cumulatief tot meer dan €100 miljard zal kunnen gaan bedragen. Klimaatprojecten zullen stil komen te liggen zodat Nederland zijn klimaatdoelstelling voor 2030 niet gaan halen.
De natuurdoelanalyses van de Natura 2000-gebieden in Noord-Brabant laten een verslechterd beeld zien van de natuur en bevestigen onze analyses. Procedures voor vergunningverlening met stikstof effecten op Natura 2000-gebieden zijn stil komen te liggen. Projecten in alle sectoren van de Brabantse samenleving worden hierdoor geraakt.
De politieke realiteit mag dan zijn veranderd. De ecologische en juridische realiteit veranderen niet door de uitslag.
Een halvering van de veestapel, in combinatie met halvering van de stikstofuitstoot van mobiliteit en industrie, is en blijft de enige realistische uitweg uit de natuurcrisis, die zonder drastische ingreep in de veestapel ook in een economische crisis voor alle sectoren zal gaan uitmonden. Zonder een dergelijke ingreep gaat Nederland evenmin de klimaatdoelstellingen voor 2030 halen. Idem voor de doelstellingen uit de KRW voor 2027.
Ook de rechterlijke macht loopt vast in het grote aantal juridische procedures die nu al soms tot 3 jaar uitstel c.q. vertraging leiden. Dit alleen laat al zien dat de Wsn van 2021 ernstig tekort schiet en op een groot aantal punten moet worden aangescherpt en verduidelijkt..
Gezien de (1) de veel te hoge stikstofdepositie ver boven de KDW in veel natuurgebieden, en (2) nog steeds toenemende accumulatie van stikstof in natuurgebieden, en (3) als gevolg daarvan nog steeds verslechterende situatie van onze natuurgebieden is een halvering van de stikstofuitstoot op de zeer korte termijn noodzakelijk om te voorkomen dat Nederland het risico loopt om het komende decennium qua vergunningen op slot te zitten. De economische schade werd recent door het FD al op € 26 miljard geraamd. In de komende jaren is het voorstelbaar dat dit bedrag boven de € 100 miljard gaat uitkomen. Zie bijlagen.

Bijlage