Wijziging van de Regeling Participatiewet, IOAW en IOAZ ivm uniform verrekenen inkomsten naast uitkering
Reactie
Naam
|
A Lam
|
Plaats
|
Alkmaar
|
Datum
|
3 september 2024
|
Vraag1
Geen specifieke vraagstelling. U kunt reageren op alle onderdelen.
Voor een generieke regeling is dit nog behoorlijk gedetailleerd. Heeft natuurlijk te maken met de complexiteit van het algehele stelsel van belastingen en uitkeringen, in combinatie met het complementaire karakter van de bijstand. Het complement van een complexe structuur is uit de aard der zaak ook weer complex.
Waar gaat het nou helemaal om? We zien graag dat iedereen financieel gezond is, en iemands precieze positie op de welvaartsladder mag alleen maar afhangen van factoren die de persoon zelf in de hand heeft (werken moet lonen, op pech hoort geen straf te staan), dat is het wel zo'n beetje.
In het geval van de bijstand zou ik zeggen: definieer "financieel gezond" in termen van groei van het spaargeld. Geef de persoon een vast bedrag per maand, maar zeg erbij dat het spaargeld niet harder mag groeien dan een bepaald bedrag per jaar. Is het spaargeld na een jaar met meer toegenomen dan afgesproken, dan moet de persoon het te veel gespaarde terugbetalen. Dat kan makkelijk, het geld staat immers op de spaarrekening, en het is ook voorspelbaar, dankzij de eenvoud van de afspraak.
Weliswaar nodigt deze aanpak uit tot extra uitgaven om maar vooral niet te veel te sparen, maar dat kan worden ondervangen door het maandbedrag laag genoeg en het maximale spaartempo hoog genoeg te kiezen, op maat van de situatie van de persoon, zodat deze doorgaans bij een zuinige levensstijl een beetje kan sparen en in periodes van minder inkomen op het spaargeld kan interen, waarbij de redelijke verwachting is dat bij diezelfde zuinige levensstijl het spaargeld op de lange termijn per saldo met het afgesproken maximale tempo groeit.
Voor een eerste inschatting wat een geschikt maandbedrag en maximaal spaartempo is zal het alsnog nodig zijn informatie te verzamelen en door te rekenen, maar het hoeft niet zo fijnmazig als in dit voorstel. Als de waardes maar ongeveer goed gekozen zijn kan het maandbedrag in de loop der tijd steeds nauwkeuriger worden bijgesteld op basis van de ervaring in welk tempo het spaarsaldo feitelijk groeit. Het maximale spaartempo zal nul moeten zijn als het nu al geldende maximale spaarsaldo is bereikt.