Wijziging van de Regeling SUWI, de Regeling procesgang eerste en tweede ziektejaar en de Regeling procesgang eerste en tweede ziektejaar voor vangnetters zonder werkgever
Reactie
Naam
|
Anoniem
|
Plaats
|
Groningen
|
Datum
|
2 januari 2023
|
Vraag1
Ter internetconsultatie ligt een concept-ministeriële regeling en de daarbij behorende toelichting voor. U kunt reageren op alle onderdelen.
Graag wil ik van de gelegenheid gebruik maken om te reageren op de Toelichting op het concept van Wijzigingen, en wel meer concreet op § 3 (De Regeling Procesgang eerste en tweede ziektejaar). Daarin staat onder andere vermeld "Om een visie te kunnen geven is enige kennis van het re-integratieproces en de eigen verantwoordelijkheden vereist. In het huidige poortwachtersproces kan de arbodienst of casemanager hier inzicht in geven. Als een werknemer en/of werkgever niet in staat zijn om hun visie op de re-integratie te geven en er is behoefte aan ondersteuning, dan kan er in overleg besloten worden om bijvoorbeeld een onafhankelijk casemanager of jobcoach te betrekken".
Als arbeidsdeskundige werkzaam in "de Poortwachter" juich ik het van harte toe dat werknemers meer verantwoordelijk geacht worden voor hun reintegratie, immers het is vooral in het (financiele) belang van de werknemer dat zij "aan het werk blijven in passende arbeid". Te vaak zie ik dossiers waarin de werknemer er toe neigt om achterover te leunen, vooral passief is en veelal wacht op actie van de werkgever. Ik ben het ook eens met het voorstel dat een werknemer kennis dient te hebben van wet- en regelgeving, mogelijkheden in spoor 1 en spoor 2, de werking van de WIA enzovoorts. Als arbeidsdeskundige verstrek ik deze informatie dan ook altijd ruimschoots aan werknemer wanneer ik met hem/haar in gesprek ben. Maar meestal is dat pas rond de overgang van het 1e naar het 2e ziektejaar, en mijns inziens aan de late kant.
Gelet op deze praktijk wil ik voorstellen om in de toelichting op te nemen om "zo spoedig mogelijk de werknemer te informeren over relevante wet- en regelgeving, mogelijkheden in spoor 1 en spoor 2, de werking van de WIA etc (en dus niet pas bij de overgang van het 1e naar het 2e ziektejaar)". Verder lijkt mij juist de arbeidsdeskundige de aangewezen persoon om deze informatie te verstrekken, meer dan de casemanager verzuim en zeker meer dan een jobcoach (jobcoaches beschikken doorgaans niet over het gewenste niveau van kennis en inzicht). Het bevreemdt mij dan ook zeer dat juist de arbeidsdeskundige (de professional die juist over heel diverse kennis beschikt) in deze niet genoemd wordt......