Nota van wijziging Wet regulering sekswerk

Reactie

Naam AKD (Mr. M. Buitenhuis)
Plaats Breda
Datum 3 maart 2023

Vraag1

Wilt u reageren op de nota van wijziging bij het wetsvoorstel regulering sekswerk? Dan kunt u hier uw reactie geven. U kunt dat doen door een bericht achter te laten of door een document te uploaden.
Wij hebben kennisgenomen van de Nota van Wijziging Wet regulering sekswerk. Ons valt daarin het volgende op.

• Er worden twaalf tot achttien gemeenten aangewezen die prostitutievergunningen gaan verstrekken (artikel 3 van het wetsvoorstel). Zien wij het goed dan wordt daarmee een klein gedeelte van gemeenten verantwoordelijk voor het verlenen van de vergunning voor prostituees in niet alleen haar eigen gemeente, maar ook voor buurgemeenten. De vraag is of betreffende gemeenten die vergunningen gaan verstrekken ook verantwoordelijk worden voor de handhaving (artikel 38 wetsvoorstel). Toezichthouders van vergunningverlenende gemeenten lijken dan toezicht te moeten gaan houden in andere gemeenten, wat een bijzondere situatie oplevert. Op dat gebied lijkt ons een verduidelijking gewenst.

• Na het gesprek direct na inschrijving wordt voorgesteld een herhaalgesprek in te voeren (artikel 8a wetsvoorstel). Die ontwikkeling lijkt positief, maar onduidelijk is welke sanctie staat er op niet-naleving van het houden van een tweede gesprek. Ook geeft de toelichting op de nota van wijziging nog geen duidelijkheid over wie verantwoordelijk draagt dat het gesprek plaatsvindt. Het niet plaatsvinden van het gesprek zal niet altijd een aan de prostituee verwijtbare oorzaak zijn.

• Bij regulering van zelfstandige prostitutie zal logischerwijs een waterbedeffect optreden naar de niet-legale branche. Inmiddels is bekend dat online handhaving niet zonder slag of stoot gaat en vraagt om een andere aanpak dan in het fysieke domein (https://www.politieenwetenschap.nl/publicatie/politiekunde/2021/black-box-online-monitoring-bij-gemeenten-onderzocht-363/). Het valt ons op dat daar in het wetsvoorstel nagenoeg geen aandacht aan is besteed, terwijl dat juist hier voor de hand ligt. Hoe wordt de reclamering van illegale prostitutie online gehandhaafd? Welke gemeente is er dan bevoegd om handhavend op te treden en welke middelen kunnen zij daarbij inzetten? Ook is onduidelijk hoe de Wet gemeentelijk toezicht seksbedrijven die een grondslag gaat geven voor gegevensverwerking ter handhaving van de bedrijfsmatige vergunning in dit voorstel geïmplementeerd wordt, nu blijkt dat artikel 151a Gemeentewet zal komen te vervallen.

Mariëtta Buitenhuis
Advocaat & specialist openbare orderecht
AKD

Bijlage