Wijziging RWN herkrijging en verlies Nederlanderschap na langdurig verblijf buiten Koninkrijk en EU
Reactie
Naam
|
drs KI Mijnhijmer
|
Plaats
|
Kopenhagen, Denemarken
|
Datum
|
27 maart 2023
|
Vraag1
U kunt op het gehele wetsvoorstel en de toelichting reageren.
De voorgestelde wijziging van de RWN is zeer teleurstellend en ontoereikend, en doet geen recht aan de wens van vele Nederlanders in het buitenland, onder wie mezelf, om zonder het automatisch verlies van het Nederlanderschap de nationaliteit van het woonland aan te nemen. Daarnaast helpt het maar een hele beperkte groep ex-Nederlanders, en niet allen die graag hun Nederlandse nationaliteit terug zouden hebben. Een onvoldoende.
Na 19 jaar in Denemarken heb ik met dit land een band opgebouwd. Maar daarnaast voel ik nog steeds een sterke band met mijn geboorteland Nederland. Volgens de huidige èn nieuwe wet zou ik automatisch zonder waarschuwing mijn Nederlanderschap kwijtraken bij aanname van de Deense nationaliteit.
De redenering achter dit mechanisme in de RWN is achterhaald. Het is wél mogelijk om met meer dan één land een band en loyaliteit te hebben. Bovendien levert het praktische bezwaren op dat ik niet beide nationaliteiten kan hebben. Uit ervaring is het in Denemarken lastig of een stuk duurder om een hypotheek af te sluiten als niet-Deen, waardoor ik in limbo zit. Tegelijkertijd, zou het een stuk lastiger zijn om langdurig in Nederland te verblijven als ik geen Nederlander meer zou zijn, bijvoorbeeld in verband met mantelzorg voor zieke familieleden in Nederland. Met name hierom heb ik nog geen andere nationaliteit aangevraagd.
Dit is een voorbeeld van twee EU-nationaliteiten met een korte afstand tussen de landen, maar het zorgt nu al voor hartverscheurende dilemma's. Laat staan wat de situatie is voor mensen die buiten de EU wonen, met nog prangender omstandigheden, met name na het onbedoelde verlies van de nationaliteit.
De voorgestelde wijziging lijkt met opzet de belangen van eigen onderdanen te negeren, alsmede het rapport van de Nationale Ombudsman uit 2016. De wetgeving loopt ook zeer uit de pas met andere EU landen. De motivatie hiervoor is niet onderbouwd. Van wetgevers in 2023 mag meer worden verwacht.
Ik kijk met vertrouwen uit naar een verbeterde versie, waarin zinnige voorstellen van politici, experts, en belangenbehartigers, zoals Stichting Nederlanders Buiten Nederland, en de Nationale Ombudsman, worden meegenomen.
Met vriendelijke groet,
Kirsti Mijnhijmer