Wijzigingsbesluit financiële markten 2026

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Utrecht
Datum 6 maart 2025

Vraag1

Wilt u reageren op het Wijzigingsbesluit financiële markten 2026? Dan kunt u hier uw reactie geven. U kunt dat doen door een bericht achter te laten en/of door een document te uploaden
BGfo consultatie 2025
Reactie NHG op wetgeving voor hybride taxaties

NHG is blij dat de wetgever de markt helpt door duidelijke kaders te scheppen waar hybride taxaties aan moeten voldoen. Wel roept het voorstel vragen op over de verschillen tussen hybride en fysieke taxaties.
In het onderzoek van DNB uit 2019 blijkt dat in 60% van de gevallen bij fysieke taxaties de taxatiewaarde hoger ligt dan de koopsom. De gemiddelde overwaardering bedraagt hierbij 5,3% van de koopsom. Op basis van deze cijfers bestaat er een risico bij fysieke taxaties op overkreditering. De eisen aan fysieke taxaties past het ministerie met deze wetswijziging niet aan. Het risico op overkreditering bij fysieke taxaties wordt met deze wetswijziging dan ook niet verkleind. Dat is wat NHG betreft een gemiste kans.
In het nieuw geschreven artikel staan nauwkeurigheidseisen voor hybride taxaties, terwijl deze eisen niet gelden voor fysieke taxaties. Daarnaast is er sprake van twee maatregelen die het risico van een modelmatige waardebepaling moeten beperken, waar een enkele mogelijk al voldoende is.
NHG stelt daarom voor dat het ministerie de balans tussen maatregelen en uitvoering heroverweegt en eisen voor de gehele markt met elkaar in lijn brengt.
Een maatregel is het versoepelen van de kwaliteitseis voor hybride taxaties en deze in lijn brengen met de gemiddelde kwaliteit van de gehele taxatiemarkt. Dat kan het ministerie bewerkstelligen door de kwaliteitseis voor hybride taxaties aan te passen van 90% binnen 10% naar bijvoorbeeld 85% binnen 10% tot 90% LTV. Anderzijds kan het ministerie het bewerkstelligen door bij een kwaliteitseis van 90% binnen 10% de LTV te verhogen naar bijvoorbeeld 95%. Aangezien overcreditering alleen mogelijk is bij te hoge taxaties, kan het ministerie overwegen de nauwkeurigheidseis toe te laten zien op te hoge taxaties door middel van 90%/85% binnen +10%.
Het risico op overkreditering vangt het ministerie voor hybride taxaties al grotendeels af door de LTV beperking. Door twee mitigerende maatregelen te treffen voor hybride taxaties, creëert het ministerie een ongelijk speelveld en een onnodige beperking. NHG pleit voor een gelijkwaardige markt, zodat consumenten het product kunnen kiezen dat bij ze past. Het onnodig beperken van de toegang door consumenten tot hybride taxaties leidt bovendien tot een forse kostentoename voor consumenten zonder dat hier noemenswaardige kwaliteitswinst tegen over staat.

Bijlage

  • Bijlage