Besluit beroepskrachten ve in opleiding en interactief voorlezen

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Pijnacker-Nootdorp
Datum 13 maart 2025

Vraag1

Wilt u reageren op de wijziging van het Besluit kwaliteit basisvoorwaarden ve? Dan kunt u hier uw reactie geven. U kunt dat doen door een bericht achter te laten of door een bericht te uploaden.
Wat betreft de beroepskrachten VE in opleiding: In al onze groepen bij de peuteropvang zitten peuters met een VE-indicatie en reguliere peuters. We vinden het prima als een BBL’er incidenteel, ter vervanging ingezet mag worden. Op voorwaarde dat deze BBL’er al 100 % formatief ingezet mag worden en ingewerkt is bij de peuteropvang.
Bij een structurele inzet verwachten wij kwaliteitsverlies. Bovendien leidt dit tot een taakverzwaring bij de gekwalificeerde collega, want een BBL’er mag geen mentor zijn. Natuurlijk is het belangrijk dat een BBL’er ervaring kan opdoen in de voorschool, maar dat kan boventallig.
We zijn benieuwd hoe het zit met de kwalificatie VVE. Die zit niet standaard in de opleiding. Voor de inzet van een gekwalificeerde beroepskracht die bezig is of binnen afzienbare tijd start met de VVE-training moeten we dispensatie aanvragen bij onze gemeente. Als een BBL-student zonder deze VVE-kwalificatie en zonder dispensatie ingezet kan worden, zou dat dan ook zo kunnen gelden voor een gekwalificeerde beroepskracht? In ieder geval wanneer zij of hij invalt voor een zieke of afwezige collega bij de voorschoolse opvang met VE?

Wat betreft het interactief voorlezen:
Als interactief voorlezen aantoonbaar meer toegevoegde waarde heeft dan lezen op niveau 3F, is het logisch om de taaleis aan te passen. We stellen voor om een overgangsregeling in te stellen voor de huidige medewerkers: wie nu in dienst is en 3F niveau voor lezen heeft, hoeft niet meer te voldoen aan de eisen voor interactief voorlezen.
In het algemeen vinden we het ontmoedigend dat nét op het moment dat al onze pedagogisch medewerkers voldoen aan een eis, de eis vervalt en wordt opgevolgd door een andere eis. Alle tijd, moeite, financiële investeringen en de zenuwen van onze medewerkers zijn dan voor niets geweest.

Vraag2

Welke kansen bieden deze wijzigingen u?
Incidentele inzet van BBL'er kan helpen om het rooster rond te krijgen als er een gekwalificeerde collega kort in verzuim is.

Vraag3

Welke knelpunten voorziet u in de uitvoering?
Verhoging werkdruk voor gekwalificeerde collega bij de voorschool. O.a. omdat de BBL'er nog geen mentor mag zijn.
Overvraging van de medewerker in opleiding.