Besluit beroepskrachten ve in opleiding en interactief voorlezen

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Utrecht
Datum 20 februari 2025

Vraag1

Wilt u reageren op de wijziging van het Besluit kwaliteit basisvoorwaarden ve? Dan kunt u hier uw reactie geven. U kunt dat doen door een bericht achter te laten of door een bericht te uploaden.
Beste,
Goed initiatief om interactief voorlezen in de BBL niv3 opleiding toe te voegen. Wat niet goed is om de extra leesvaardigheid op het niveau 3F te laten vallen. In dit voorstel van deze wet gaan ze ervan uit dat de leesvaardigheid op het niveau 2F voldoende is. Echter dit leesniveau 2F wordt ook afgenomen in de MBO niveau 2 opleiding waarbij cijferdifferentiatie wordt toegekend (+1 punt bij het resultaat). Er is in deze wet geen randvoorwaarde gesteld voor de hoogte van het 2F cijfer wat behaald is in de niveau 2 opleiding. Dit zou minstens het cijfer 7 moeten zijn, omdat de student in de niv2 opleiding dan werkelijk het cijfer 6 behaald heeft (6,5 -> 5,5 mag ook). Tevens is in deze wet geen rekening gehouden met dat er ontwikkelingen gaande zijn in het MBO om het taalonderwijs op het juiste niveau te gaan examineren. Voorstel: In de MBO niv2 opleiding wordt dan MBO 2 Nederlands gegeven en in de MBO niv3 opleiding MBO 3 Nederlands. Dit zal een wezenlijk verschil maken in het niveau van de leesvaardigheid van studenten die in het ve gaan/willen werken. Graag een toevoeging in de wet mbt een randvoorwaarde voor de hoogte van het behaalde CE N (lezen-luisteren) examen 2F in de MBO niveau 2 opleiding om te halen om in het ve voor de groep te komen staan.

Vraag2

Welke kansen bieden deze wijzigingen u?
geen

Vraag3

Welke knelpunten voorziet u in de uitvoering?
wanneer er geen toevoeging komt met een randvoorwaarde voor de hoogte van het behaalde 2F CE N in de MBO niveau 2 opleiding, dan wordt de eis voor het lezen juist verlaagt! Daarom moet er een toevoeging hierop komen in deze wet.

Het voorstel van deze wet om de vacatures in het ve sneller op te kunnen vullen kan een kans lijken, maar niet om alleen te kijken naar het CE N 2F. Er moet rekening gehouden worden in deze wet met de doorstroom studenten van MBO niv 2 (inclusief cijferdifferentiatie bij het vak CE N = + 1punt) naar MBO niv3 opleiding. Wordt dit niet gedaan, dan haalt deze wet het leesniveau juist omlaag van studenten die werken met kinderen in het ve en wordt de leeskwaliteit van deze kinderen juist niet verhoogt maar verlaagt.