Wijziging van de SLIM regeling i.v.m. de toevoeging van de subsidiëring van scholingstrajecten

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Amsterdam
Datum 19 december 2024

Vraag1

Geen specifieke vraagstelling. U Kunt reageren op alle onderdelen.
Het ROC van Amsterdam-Flevoland steunt dat scholingssubsidie beschikbaar wordt gesteld voor de sectorale ontwikkelpaden. Dit is een belangrijke stap naar een permanente leercultuur en een leven lang ontwikkelen.

Goed opgeleide vakmensen zijn cruciaal voor belangrijke ontwikkelingen zoals de energie- en klimaattransitie en de zorg. Daarbij verandert de arbeidsmarkt van nu en de toekomst continu. Dat vraagt om actieve vakmensen die wendbaar en weerbaar kunnen inspelen op snelle veranderingen in de samenleving en op de arbeidsmarkt. Het ROCvA-F heeft, net als andere mbo-instellingen, een stevige basis om verder vorm te geven aan deze belangrijke ambities.

Om hieraan bij te dragen ondersteunt het ROCvA-F daarom - net als andere mbo-opleiders - werkenden en werkzoekenden ook na hun opleiding en tijdens hun loopbaan bij verdieping, bij- en omscholing. Hierin werkt het ROCvA-F intensief en duurzaam samen met het werkveld en belangrijke partners als gemeenten en het UWV.

Het ROCvA-F sluit aan bij de gegeven reactie van de MBO-Raad, inclusief alle genoemde aandachtspunten. In het bijzonder:
• Het belang van de aansluiting op de regionale samenwerking in de arbeidsmarktregio’s, ook door het geven van een belangrijke rol aan de centrumgemeente in het aanvragen van de subsidie. Hierdoor kan ook zoveel mogelijk worden aangesloten op bestaande samenwerkingen in de regio, zoals publiek-private samenwerkingen en kan recht worden gedaan aan maatwerk.
• Aandacht voor het duurzaam opleiden (niet focus op alleen de kortste weg, maar ook aandacht voor taal, rekenen en andere vaardigheden) en kansen voor doelgroepen die het soms lastig hebben op de arbeidsmarkt.
• De oproep om de bestaande infrastructuur van mbo-scholen optimaal te benutten en hier mbo-scholen ook een wettelijke opdracht in te geven.

Daarbij blijven wij ook aandacht vragen voor het belang van individuele leerrechten. Na het wegvallen van de STAP regeling is er een grote behoefte aan een nieuwe doorontwikkelde stimuleringsregeling waarbij werkt gemaakt wordt van het oorspronkelijke idee van leerrechten. Zo kunnen degenen die het meest baat hebben bij om- en bijscholing ook toegang krijgen tot scholing en wordt echt werk gemaakt van een permanente leercultuur en een leven lang ontwikkelen.