Wijzigingsregeling gebruikersinformatie oplaadpunten

Reactie

Naam GreenFlux (R.A. Plantenga)
Plaats Amsterdam
Datum 23 maart 2021

Vraag1

Hebt u vragen of opmerkingen? U kunt via deze website reageren op de hele Regeling en de toelichting.
Enkele van onze klanten (laadpaalbeheerders) en wij (aanbieder v.e. platform voor laadpaalbeheerders en laaddienstverleners) delen de zorg die ook in andere reacties al geuit is dat voor beheerders van semi-publieke laadpunten vaak niet duidelijk is wie de stroomleverancier is, wat het geleverde stroomproduct is en wat de energiemix van dat product is (betreft het voorgestelde artikel 7a-1a punt 5, 6 en 7).

Alleen de eigenaar van het stroomlever-contract kent deze informatie. Vaak is dat de gebouw-eigenaar of gebouw-gebruiker waarmee de beheerder soms niet eens een directe relatie heeft. De informatie is bovendien veranderlijk van aard en zou dus actief beheerd moeten worden.

In tegenstelling tot wat in §2.2 beweerd wordt beschikt de beheerder dus vaak niet over deze gegevens en kan ook niet redelijkerwijs van haar gevraagd worden deze voor alle locaties aan te leveren.

We onderkennen de waarde van deze informatie en onze suggestie is daarom deze velden te behouden maar ze optioneel te maken.

Eventueel zou het aanleveren ervan voor publieke (!) locaties dan een vereiste in toekomstige tender-procedures kunnen worden zodat de informatie voor deze locaties toch altijd beschikbaar zal zijn.

Met vriendelijke groet,
Rutger Plantenga - GreenFlux