Wijzigingsregeling gebruikersinformatie oplaadpunten

Reactie

Naam Emobility Consulting (M.B. Bayings)
Plaats Ulvenhout
Datum 8 maart 2021

Vraag1

Hebt u vragen of opmerkingen? U kunt via deze website reageren op de hele Regeling en de toelichting.
Een paar punten van aandacht::
- Zoals ook in een andere reactie is aangegeven, heeft zeker bij semi-publieke situaties de beheerder van het laadpunt niet altijd informatie over bijv. de stroomleverancier, het geleverde stroomproduct en het percentage van de bij het oplaadpunt en oplaadtarief geleverde stroom dat is opgewekt uit hernieuwbare en fossiele bronnen.
- Bij de definitie van 'gebruiker' van die data is niet duidelijk of dat ook een individuele EV rijder kan zijn. Er wordt wel verwezen naar martkpartijen als voorbeelden van gebruikers, maar dat zijn niet de eindgebruikers. En als het ook voor EV rijders bedoeld is en die toegang moeten hebben tot die data dan zou er ook meer info moeten zijn aan hoe en in welk format.
- Er wordt (bijna) niets gezegd over het format waarin de data beschikbaar moet zijn. Dan kan dus straks elke partij dat op een eigen format aanbieden met als gevolg dat het in de praktijk onbruikbaar is.
- De opzet is nu dat elke partij individueel een link krijgt in het NDW. Maar niemand weet precies welke operator waar actief is. Je hebt er dan ook niets aan als je alleen van 1 operator data ophaalt. Resultaat is dat om de situatie en status van 1 laadlocatie te vinden, je bij alle operators/beheerders de data op moet halen. Dat gaat in de praktijk niet werken. Waarom niet een duidelijk centraal register/database met al deze informatie verzameld. Nu gaan we een systeem optuigen wat in de praktijk tot klachten gaat leiden, en ook niet het resultaat geeft wat de overheid hier juist mee nastreeft. Uiteindelijk zijn hier zowel de gebruikers als de leveranciers van de data (de laadpaalbeheerders) niet mee geholpen. Je krijgt straks 40 (of meer als je alle semi-publieke mee gaat tellen) individuele linken naar operators waar data opgehaald moet worden.
- Het is onduidelijk of en hoe er gecontroleerd wordt wat semi-publieke locaties zijn en of die data dan ook beschikbaar is.
- Tot slot is onduidelijk welke eisen er gesteld worden aan de data kwaliteit en hoe dat gecontroleerd wordt.
Het idee van een Nationaal Access Point is volledig duidelijk, maar de uitwerking zoals die er in NL aan gegeven wordt met dit voorstel gaat niet werken.
Waar NL voorop loopt op laadinfrastructuur in de wereld, is dit helaas geen voorbeeld voor anderen. En dat is een gemiste kans.
Mijn advies is om het voorstel en vooral de opzet helemaal aan te passen. Denk uiteraard graag mee hoe.