Wijzigingsregeling tarieven transportsectoren 2024

Reactie

Naam Ground Effect (Dhr. C. Couenberg)
Plaats Nijkerk
Datum 24 oktober 2023

Vraag1

Heeft u opmerkingen en/of suggesties voor de Wijzigingsregeling en/of de toelichting?
Nederland prijst zichzelf al uit de markt, veel aspirant piloten zoeken naar mogelijkheden om in het buitenland hun brevet te halen, en dan blijft men de prijzen verhogen. Normaliter is dat geen probleem, ware het niet dat a) men nog nooit heeft aangetoond wat de werkelijke kosten zijn, en het dus ook geen vertrouwen wekt als je blijft roepen dat de tarieven kostenddekkend moet zijn, en b) de prijzen in Nederland dusdanig hoog zijn dat ze in vergelijking met de omringende landen in de EU echt ver buiten de schaal vallen. Er klopt dus iets niet met de bedrijfsvoering. Een voorbeeld: het tarief om een buitenlands locatie (vliegveld binnen de EU) voor trainingsdoeleinden te mogen gebruiken bedraagt €14.811,-. Dergelijke kosten kunnen alleen werkelijkheid zijn, als een hele commissie afreist naar de betreffende locatie om daar inspectie te doen. Inspectie van wat? Dit kan ook uitgevoerd worden door middel van bureauonderzoek om te kunnen bepalen of een buitenlandse locatie geschikt is voor de trainingsdoeleinden, alle officiele en relevante documentatie is namelijk online of via de officiele instanties beschikbaar. Een efficiëntieslag waarmee de kosten met minimaal de helft gereduceerd kunnen worden.

Ten slotte, de voorgestelde prijsstijgingen liggen in de meeste gevallen tussen de €10 en €20, wat bij veel onderdelen neer komt op een prijsstijging van 10%! Dat is meer dan de gemiddelde salarisstijging op basis van de inflatie of CBS index. Geen wonder dat de kraamkamer van Nederlandse piloten langzaamaan leegloopt. En straks niet klagen dat we geen in Nederlands opgeleide piloten meer kunnen vinden en dat de kwaliteit van de in het buitenland opgeleide piloten te wensen overhoudt. Dat zijn de gevolgen van deze bedrijfsvoering.