Wijziging Wet ter Bescherming Koopvaardij

Reactie

Naam Verbond van Verzekeraars (drs. M. van Leeuwen)
Plaats Den Haag
Datum 10 maart 2020

Vraag1

Er kan op alle onderdelen worden gereageerd.
Algemeen
Wie bepaalt welke gebieden onder de regeling vallen en hoe vaak volgt hier een update? De transportverzekeraars hebben behoefte aan een platform binnen de overheid voor overleg over piraterij, vergelijkbaar met de expertgroep dreiging Nederlandse zeeschepen.
Wat mogen verzekeraars doen daar waar het gaat om schepen die niet onder Nederlandse vlag varen of bij het slepen/salvage na een incident met een Nederlands en buitenlands gevlagd schip?

Besluit (december 2019)
Zie hierboven: artikel 1.2 (aanwijzing risicogebied)
Artikel 2.2.1: reder en/of charterer
Artikel 2.2 4.b: de lading en de verzekering: Gaat men daarbij alleen uit van de verzekering van de lading of ook van de verzekeringen voor het schip/bemanning/K&R/P&I?

Nota van Toelichting (december 2019)
2.1: als risicogebied wordt vooralsnog alleen het Somalische piraterijgebied genoemd. Indien daar aanleiding toe is, zullen ook andere risicogebieden kunnen worden aangewezen (pagina 1)
Pagina 2 eerste element: “alleen als die gevraagde bescherming niet of niet binnen een redelijk termijn kan worden geboden, komt bescherming met particuliere beveiligers van een vergund maritiem beveiligingsbedrijf van een transport door het aangewezen zeegebied aan de orde”. Vsn belang was toch ook de grootte van de teams? (zie hoofdstuk 2 pagina 11 bij behandeling artikel 4. Alleen gekeken naar kosten (40% meer) en niet naar mogelijkheid/plek voor grotere teams aan boord. Bij de kosten nog de vraag hoe dit percentage wordt gecontroleerd.
Niet Nederlandse, door andere Europese overheden goedgekeurde, particuliere beveiligers moeten worden gecertificeerd door de Nederlandse overheid (tweede element: pagina 3 technische aanpassing van de initiatief wet nodig). Zie ook het vijfde element op pagina 3-4. Met buitenlandse partijen is het niet denkbeeldig dat dit vaak zal voorkomen. Wordt hier voldoende uitvoeringscapaciteit voor ingeregeld?
Pagina 10: einde hoofdstuk 1 ten aanzien van het risicogebied: “indien in de toekomst in internationaal verband andere High risk areas zouden worden aangewezen etc." Transportverzekeraars merken op dat het JWLA zowel oorlogs- als piraterijgebieden kent Wellicht is in de regeling ook een splitsing op zijn plaats.