Wijziging van de Arbeidsomstandighedenregeling in verband met een nieuwe opzet van de aanvullende risico-inventarisatie en -evaluatie inzake risico’s zware ongevallen met gevaarlijke stoffen

Reactie

Naam B&B (Ing. Sander Bergboer)
Plaats Deventer
Datum 4 oktober 2022

Vraag1

U kunt reageren op alle onderdelen.
Ik ben erg benieuwd hoe deze internetconsulatie van de voorgenomen wijziging van de Arbeidsomstandighedenregeling zich verhoudt tot de vorig jaar gepubliceerde Internetconsultatie van het Arbeidsomstandighedenbesluit.

De inhoudelijke aanwijsgrenzen tussen de versies zijn hetzelfde gebleven. De wetgever moet zich wel realiseren dat met deze aanwijsgrens van 15 ton bijtende stoffen een grote groep bedrijven verplicht wordt een VBS in te richten.

Daarnaast wijken de aanwijscriteria en definities van brandbare stoffen in bijlage 1 significant af van de aanwijzing zoals die in bijlage I van de Seveso Richtlijn 2012/18/EG zijn vastgelegd. Hierdoor wordt de Arie aanwijsgrens voor veel gebruikte licht ontvlambare stoffen zoals isopropanol en ethanol ook op 15 ton vastgelegd terwijl de PBZO drempel onder normale omstandigheden 5000 ton bedraagt.

Door beide wijzigingen in de aanwijscriteria zal menig waterleidingbedrijf, zwembad, mengbedrijf, groothandel, destilleerder of drankhandel in scope kunnen komen van de Arie regelgeving. Het is te betwijfelen of de wetgever dit beoogd heeft.

Verder is het opmerkelijk dat voor de inhoudelijke eisen van het op stellen VBS aangehaakt is bij de exacte tekst zoals die in de Seveso II richtlijn 96/82/EG is weergegeven en niet bij de beschrijving zoals die in bijlage 3 van de Seveso Richtlijn 2012/18/EG is weergeven waar in het BRZO'2015 naar verwezen wordt.

Buiten deze inhoudelijke opmerkingen valt het op dat de informatievoorziening van de Arbeidsinspectie redelijk luchtig is over de verplichtingen die de Arie regelgeving met zich meebrengt. Indien de Arbeidsinspectie bij handhaving dezelfde interpretatie van de VBS verplichtingen hanteert die voor BRZO bedrijven gebruikelijk is dan zullen de administratieve kosten in de praktijk vele malen hoger zijn en zullen veel bedrijven hier expertise voor in dienst moeten nemen of inhuren om aan de verplichtingen te kunnen voldoen.