Wijziging van de Wet kinderopvang in verband met het niet indexeren van de maximum uurprijs over het berekeningsjaar 2026
Reactie
Naam
|
SKBNM (M.F. Ristjouw)
|
Plaats
|
Naarden
|
Datum
|
29 juli 2024
|
Vraag1
U kunt reageren op het gehele wetsvoorstel.
Bij de huidige plannen wordt kinderopvang voor de hogere inkomens fors goedkoper, maar juiste de lagere inkomens worden relatief zwaar getroffen met het verhogen van de onvermijdelijk stijgende eigen bijdrage. Als er al budget neutraal een maatregel getroffen zou moeten worden lijkt mij dat de hogere inkomens dan langzamer naar verlagen van de KOT gaan, waardoor er financiële ruimte komt om de laagste inkomens 2 of 3% te laten bijbetalen ipv 4% continueren. Toegangsrecht tot kinderopvang geldt voor iedereen, we willen toch juist dat kosten/financiële draagkracht daar geen belemmering voor vormen?
Doordat de opvang voor de hogere inkomens relatief erg veel goedkoper wordt is het te verwachten dat de vraag sterk gaat toenemen in deze doelgroep, waardoor marktmechanismes kunnen leiden tot een tekort aan kindplaatsen voor bepaalde doelgroepen. Ook vanuit pedagogisch perspectief heeft het de voorkeur om kinderen meerdere dagen te ontvangen, lagere werkdruk en meer pedagogisch rendement. Puur als ondernemer redenerend zou daar dan de voorkeur naar uit kunnen gaan ipv een gelijk toegangsrecht voor ieder kind of juist voorkeur voor kinderen die het extra nodig hebben. Duidelijk dat dit een signaal is vanuit een kinderopvangorgansiatie met een maatschappelijk hart en grondslag.
Ook voor Nederland is het goed dat de arbeidsparticipatie van de lager betaalde functies (toch nog altijd ook de eerdere kritische beroepen) in tact blijft, liefst vergroot wordt.