Wijziging van de Wet kinderopvang in verband met het niet indexeren van de maximum uurprijs over het berekeningsjaar 2026
Reactie
Naam
|
Anoniem
|
Plaats
|
Eindhoven
|
Datum
|
26 juli 2024
|
Vraag1
U kunt reageren op het gehele wetsvoorstel.
Een wijziging in het toeslagenstelsel is eigenlijk uberhaupt niet nodig. Bij het huidige stelsel worden de beschikbare middelen zo eerlijk mogelijk verdeeld zodat de laagste inkomens de meeste steun hebben in de kosten van de kinderopvang. Bij een nieuw stelsel waarin kinderopvang gratis is is dit een enorm voordeel voor de middelhoge en de hoogste inkomens die nu zo richting de 30.000 euro per jaar kwijt zijn aan kinderopvang. Wat bij een hoger inkomen alsnog als redelijk wordt gezien.
Het toeslagenschandaal kwam door de 'informatieplicht' onderzoeken van Belastingdienst Toeslagen. De terugvorderingen en het 'niet voldaan aan de gevraagde/geëiste stukken dus geen recht' waren middels de Algemene Wet Inkomensafhankelijke Regelingen. Als je werd geselecteerd voor 'handmatige controle' deden de uitzendkrachten die deze controles deden/doen veelal zelf de aangeleverde bewijsstukken vernietigen want het paste niet in de beleidsregels/werkinstructies. Of deels vernietigen. Dit om te kunnen stellen 'dossier incompleet, recht kan niet worden vastgesteld dus geen recht en geen recht is volledige terugvordering'. Deze terugvorderingen hebben voor het toeslagenschandaal gezorgd. Een betere tegenmacht op Belastingdienst Toeslagen, meer zicht op de aangeleverde bewijsstukken, het ook daadwerkelijk vervolgen van ambtenaren die willens en wetens bewijsstukken vernietigen kan er al voor zorgen dat het toeslagenstelsel eerlijk verloopt. De 2,3 miljard die is begroot voor het veranderen van het toeslagenstelsel kan dan voor nuttiger doelen worden besteed.