Wijziging van de Wet kinderopvang in verband met een structurele regeling voor meertalige dagopvang
Reactie
Naam
|
J. de Wit
|
Plaats
|
Rotterdam
|
Datum
|
18 januari 2023
|
Vraag1
Ter internetconsultatie ligt een concept-wettekst en een daarbij behorende nota van toelichting en artikelsgewijze toelichting. U kunt reageren op alle onderdelen.
Kinderen die naar een meertalige opvang komen leren thuis vaak al een vreemde taal en soms zelfs twee vreemde talen.
Voor sommige kinderen is dan de nederlandse taal al een derde taal die ze leren als dan ook nog engels, duits of frans wordt aangeboden is dat vaak een vierde taal.
Wat is er mis mee dat de kinderen thuis de moedertaal van de ouders leert en op de opvang een stevige basis voor de nederlandse taal mee krijgt, zodat ze zonder taalachterstand starten op de basisschool?
Waarom willen we kinderen alsmaar meer laten leren? leggen we steeds meer druk op kinderen?
De nederlandse taal is vaak al moeilijk genoeg, laten we het lekker bij nederlands houden, zodat ze zonder taalachterstand op de basisschool starten en een sterke start hebben voor de rest van hun leven.
Veel basisscholen bieden vanaf groep 1 of 2 ook al de engelse taal aan ( en sommige ook frans of duits en zelfs chinees )
We hebben al personeel tekort in de kinderopvang en dan moet je ook nog eens native speakers of near -native speakers hebben voor de twee talige groepen.
Aan de andere kant hoor je ook elke keer dat kinderen op de basisschool een achterstand in taal hebben en dat dit opgelost moet worden.
Dus waarom een probleem laten bestaan of erbij maken door tweetalige groepen te maken laat eerst de basis het nederlands er maar eens goed in gaan zitten bij de kinderen.