Wijziging voorwaarden geslachtsvermelding geboorteakte

Reactie

Naam P. Wagemakers
Plaats Heiloo
Datum 12 februari 2020

Vraag1

Wat vindt u van het voorstel en de toelichting daarop?
Wanneer ik mensen over dit wetsvoorstel vertel, reageren ze over het algemeen stomverbaasd of verontwaardigd. Veel mensen durven zich echter niet uit te spreken tegen deze wetgeving (wat niet vreemd is, gezien de gevolgen die er zijn als je dat wel doet in het publieke debat). Ondanks de terechte kritiek die al op dit wetsvoorstel gegeven is, twijfel ik er niet aan dat het er komt. Zelfbeschikking en gelijkheid zijn immers de leidende grootheden in het juridisch-politieke debat, en ieder beroep op biologie, de natuur of zelfs scheppingsorde is bij voorbaat uitgesloten en verdacht. Nu in 2006 de uitgangspunten van deze wetgeving zijn neergelegd in de Jogjakarta-beginselen en zelfidentificatie beschouwd wordt als mensenrecht, zal iedere kritiek op dit voorstel worden beschouwd en weggezet - als transfobie – en gezien worden als aanmoediging en teken dat er nog veel te doen valt.

Daarmee wordt voorbijgegaan aan het feit dat dergelijke wetgeving ook ten koste kan gaan van het draagvlak van transgender-emancipatie; dat er met dit wetsvoorstel een concept van geslacht wordt geïntroduceerd dat rechtstreeks ingaat tegen wat het overgrote deel van de bevolking daaronder verstaat; dat personen die een man als een man beschouwen en een vrouw als een vrouw aanklachten wegens discriminatie tegemoet kunnen zien, of het verlies van hun baan (https://www.bbc.com/news/uk-england-birmingham-49904997 (overigens zou er in de toelichting bij het voorstel aandacht besteed moeten worden aan de verhouding van het voorstel ten opzichte van de vrijheid meningsuiting maar ook van godsdienst, gezien de vele religieuze geïnspireerde bezwaren in de consultatie is het niet ondenkbaar dat deze rechten in de toekomst zullen gaan botsen); dat daar waar het begrip geslacht in wetgeving voorkomt, dat begrip een radicaal andere betekenis krijgt, wat ten koste gaat van geslachtsspecifieke wetgevging ter bescherming of emancipatie van vrouwen. Bij dat laatste gaat het om de vraag of daadwerkelijk iedere persoon die zich identificeert als het andere geslacht ook zo gezien zou moeten worden, en of misbruik in dit kader niet aan de orde kan zijn, óf dat misbruik onwaarschijnlijk en beheersbaar wordt geacht, en de negatieve gevolgen daarmee voor lief worden genomen.

Intussen blijven beleidsmakers en politici zich het hoofd breken over de vraag waarom delen van de bevolking vervreemd raken van de politiek, en waarom populistische partijen zo populair worden.