Wijziging Wet BRP i.v.m. Landelijke Aanpak Adreskwaliteit
Reactie
Naam
|
Segment opleidingen (J. van der Ree)
|
Plaats
|
Leusden
|
Datum
|
10 april 2020
|
Vraag1
Het ministerie ontvangt graag uw inhoudelijke reacties op de ontwerp-regeling en -toelichting, of op onderdelen daarin.
In artikel Artikel 2.37e staat het volgende
1. Het college van burgemeester en wethouders dat van Onze Minister een mededeling als bedoeld
in artikel 2.37d heeft gekregen, stelt uiterlijk binnen een bij algemene maatregel van bestuur te
bepalen termijn na de ontvangst van de mededeling Onze Minister ervan op de hoogte of deze
aanleiding is geweest voor opneming, verbetering, aanvulling of verwijdering van gegevens in de
basisregistratie, dan wel dat bij het gegeven in de basisregistratie een aantekening als bedoeld in
artikel 2.26 is geplaatst in verband met het doen van een onderzoek naar de onjuistheid van het
adresgegeven. De resultaten van het onderzoek naar het inschrijven van een persoon als
ingezetene of de onjuistheid van het adresgegeven van de ingezetene worden zo spoedig mogelijk
doch uiterlijk binnen een bij algemene maatregel van bestuur te bepalen termijn teruggekoppeld
aan Onze Minister.
Het is niet mogelijk om gegevens te verwijderen in de BRP, anders dan genoemd in artikel 2.57 van de Wet basisregistratie personen. Het is slechts mogelijk om een fout adresgegeven onjuist te verklaren en het juiste adres op te nemen op de persoonslijst van betrokkene in de BRP. Ik adviseer u derhalve om Artikel 2.37e aan te passen door de woorden 'of verwijdering' te verwijderen.
Met vriendelijke groet,
Janet van der Ree
docent Segment opleidingen