Wijziging Wet kinderopvang in verband met invoeren meldplicht

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Almelo
Datum 4 juni 2024

Vraag1

Geen specifieke vraagstelling. U kunt reageren op alle onderdelen.
Hierdoor krijgt de toezichthouder betere informatie. Met welk doel? Er is al een jaarlijkse inspectie waarin ook veiligheid en hygiëne getoetst wordt en jaarlijkse rapportage van klachten. Ouders kunnen zich rechtstreeks wenden tot inspectie als zij gevaarlijke of onwenselijke situaties getoetst willen hebben.

Ook krijgt het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid een beter idee hoeveel ernstige incidenten er plaatsvinden en de oorzaak hiervan. Ook hier is weer mijn vraag met welk doel? Wat zeggen losse meldingen van diverse organisaties over veiligheid in het algemeen en in het bijzonder? Het lijkt mij logischer dat een organisatie zelf zorgt dat de veiligheid een speerpunt is en snel en adequaat handelt als er zich toch een incident voordoet. Onderdeel daarvan is leren van incidenten. Wij registeren ongevallen en in de procedure is opgenomen dat de directie altijd op de hoogte is van ongevallen waarbij een arts geconstateerd moet worden.

Deze maatregel zorgt ervoor dat de kwaliteit en veiligheid van kinderopvang verbeterd wordt. Is dat zo? Is er aanleiding om te denken dat de kinderopvang in het algemeen haar veiligheid niet op orde heeft? Wat voegt een melding op landelijk niveau toe? Ik vrees voor extra regeldruk en een zoveelste papieren tijger, die tijd en aandacht vraagt van de werkvloer en de organisatie. Kostbare tijd en aandacht die niet besteed kan worden aan het creëren van een fijne, leerzame en veilige plek voor kinderen.