Wijziging Wet kinderopvang in verband met invoeren meldplicht

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Best
Datum 25 mei 2024

Vraag1

Geen specifieke vraagstelling. U kunt reageren op alle onderdelen.
Te ver gezocht, komt puur voort uit sec informatiehonger en het lost vanuit zichzelf niks op.
Daarmee is het overbodige regelballast voor betrokkenen en een onnodige kostenpost.
Genoemd wordt in de stukken:
“Er is namelijk geen centrale plek waar ernstige incidenten en de onderliggende oorzaken
worden bijgehouden. Het is daardoor onduidelijk of, en zo ja in welke mate, er een
toename is van ernstige incidenten en wat de oorzaken zijn.”
In geval van ernstige incidenten raken vanzelf politie, brandweer en/of medische sector betrokken.
Geldt of gaat een meldingsplicht dan ook gelden voor sportverenigingen, oppassende grootouders, babysitters, ouders, treinconducteurs, wachtkamers bij allerlei instanties (huisartsen, …) en ga zo maar door? Waarom specifiek de verblijflocatie ‘kinderopvang’ eruit pikken? Is dat een pieklocatie voor incidenten in het leven van een kind?
Het riekt naar gemakzuchtige datahonger bij de inspectiedienst en symboolpolitiek bij bestuurders en politici.
Kortom, wanneer op zoek naar incidentdata, verzamel die dan via genoemde hulpdiensten; dan krijg je een veel breder risicobeeld.
In eerste instantie is veiligheid voor het kind de verantwoordelijkheid van de ouders en moet die daar ook primair gelaten worden. Zij kunnen ook zelf of via oudercommissies toezien, o.a. wat betreft incidentrisico’s, op kinderopvanglocaties. En dat kan ook bij sportverenigingen etc. Daar zijn geen voor betrokkenen onleesbare beleidsnotities en regels of dure inspecteurs voor nodig.
‘Keep it simple’ en sla geen heilloze weg zonder einde in.