Wijziging Wet kinderopvang in verband met invoeren meldplicht

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Utrecht
Datum 10 juni 2024

Vraag1

Geen specifieke vraagstelling. U kunt reageren op alle onderdelen.
Als het er uiteindelijk om gaat dat de melding bijdraagt aan de kwaliteit en veiligheid van de kinderopvang, en dat een
herhaling van het incident wordt voorkomen lijkt het mij gepast om meer tijd te geven voor de melding. De verwachting is niet dat er binnen 24 uur een herhaling van het incident optreed, dus een termijn van 7 of 14 dagen voor het te melden bij de inspectiekinderopvang lijkt mij veel gepaster. Dit voorkomt discussie over of het incident tijdig gemeld en dat de inspecteur moet gaan beoordelen of dit wel passend is bij de omstandigheden.
Mijn ervaring als houder is dat het enige tijd kost om alle feiten te verzamelen. De eerste prioriteit is de verzorging/veiligheid van de betrokkenen en dan de verzorging/veiligheid van de op de opvang aanwezige kinderen. Daarna dienen ouders spoedig geïnformeerd te worden en alle aanwezige op de locatie. Dit kan pas als de informatie die gedeeld moet worden en verwachting van de andere duidelijk is. Hierin gaat veel communicatie heen en weer en is de focus echt op het welzijn van alle betrokkenen gericht. Een melding en contact met inspecteur binnen dezelfde 24 uur lijkt mij echt overbodig en niet leiden tot het gestelde doel. Ook leidt deze handeling/verplichting af van waar het om gaat. Pas na een nacht slapen ga je na hoe het met iedereen gaat en is het mogelijk om te kijken wat is er gebeurt en alle informatie in chronologisch volgorde te plaatsen. Mogelijk is het nog onduidelijk hoe het met de betrokken gaat en wil je deze informatie niet afdwingen bij ouders of medewerkers. Daarom zou ik er als houder voor pleiten dat er een meldplicht volgt na 7-14 dagen nadat een incident heeft plaatsgevonden en dat de houder ook meer weet wat de oorzaak kan zijn van de ernstige gebeurtenis en weet of er sprake is van een ernstige gebeurtenis.