Wijziging Wet milieubeheer tbv ILUC-richtlijn en reductieverplichting richtlijn brandstofkwaliteit
Reactie
Naam
|
Refuel BV (dhr. B.W. ten Cate)
|
Plaats
|
Oosterbeek
|
Datum
|
4 september 2016
|
Vraag1
Heeft u opmerkingen op het wetsvoorstel en Memorie van Toelichting?
Aantal opmerkingen:
-zoals eerder via commissie Corbey advies naar voren gebracht lijkt het zinvol om, naar analogie van Duitse regelgeving, de CO2 reductie-eis (FQD) naar voren te halen. Een (jaarlijks oplopende) CO2 reductie-eis van bijv 4 of 5% zou al in 2018 haalbaar kunnen zijn. Dit i.t.t. de 1-malige reductieverplichting voor kalenderjaar 2020 zoals dit nu staat
verwoord.
-dubbeltelling voor behalen jaarverplichting vervalt. Zelfs met verlaging van bijmengverplichting naar 8,4% (energiebasis??) in 2020 zal het zeer lastig worden om dit, rekening houdend met huidige 'blendwalls' van max 7% FAME in diesel en 5 cq 10% ethanol in benzine, te realiseren. Ook wordt nog niet duidelijk hoe hoog de verplichting in 2018 en 2019 zal zijn.
-het gebruik maken van UER's/CER's naast HBE's voor invulling FQD reductie-eis lijkt op 1e gezicht tot oneerlijke concurrentie te kunnen leiden; voor inzetten HBE's dient duurzame hernieuwbare brandstof in NL in wegvervoer te worden gebracht en gaat samen met strenge duurzaamheidscriteria. Situatie voor UER's/CER's met Europese projecten verschilt hiervan (minder streng regime). CO2 reductie via HBE's zal hierdoor naar alle waarschijnlijkheid (veel) duurder uitvallen.
Tot nadere toelichting graag bereid,
Met vriendelijke groet,
Bart-Willem ten Cate
Refuel BV
bwtencate@refuelbv.com
tel 06-55773805